Yang Ikut

Tuesday, 25 August 2009

Update Research

Reactions: 
Lama tidak mengemaskini research.

Minggu depan, akan genaplah dua tahun aku di Adelaide. Dua tahun bukanlah tempoh yang lama. Ia singkat dan terasa sangat pendek. Terasa seperti aku baru datang. Ketika aku datang dulu, aku sempat berpuasa 2 minggu di Malaysia, dan kemudiannya menyambut raya di Adelaide.

Aku masih ingat lagi, ketika sampai ke Adealide - aku menaiki teksi dengan tambang AUD 20 ke rumah Intan, Aini dan Aishah di Onvingham. Ketika sampai ke rumah mereka, aku jadi 'confius'. Apa tidaknya, ada tanda 'Beware of Dog". Betulkah ini rumah budak Melayu. Nampaknya mereka cuma memelihara tanda itu, bukan anjing. Terima kasih kepada budak-budak bujang ini. 2 daripadanya sudah balik dan berkerja di Malaysia, dan ada banyak duit sekarang.

Kemudiannya berpindah ke rumah Kak Ton selama seminggu yang kini jadi kawan baik aku. Nasib baik supervisor Dr Muhsin bunuh diri. Dr Muhsin, seorang pakar psikitiari terpaksa balik Malaysia dan tidak jadi buat PhD di University Adelaide. Jadi aku menyambung kontrak rumahnya yang berbaki lagi 4 bulan sebelum berpindah ke rumah sekarang.

Kini, setelah 3 kali proses kutipan data, banyak yang aku pelajari rupanya. Dengan melakukan temuduga dan fokus group, aku perlu belajar NVivo. Software yang tidak pernah aku dengar namanya. Dengan software itu, kita menganalisis perbualan. Dengan software itu jugalah, aku menghasilkan 3 kertas.

Sekarang, setelah melakukan survey baru-baru ini, aku perlu belajar software yang lain pula - AMOS, juga tidak pernah aku dengar dan lihat kelibatnya dahulu. Sejak semalam, aku menghabiskan masa menguasainya. Hari ini, supervisor aku yang baik itu membantu mengajar aku. Sejam lebih juga dia duduk sebelah aku. Aku harap, hujung minggu ini aku akan jadi pandai dan boleh mengeluarkan keputusan kajian. Harapnya juga, 2 lagi kertas akan menetas.

Masalah sekarang - masih ada 2 lagi survey akan dilakukan di Selangor. Kali ini sampel akan lebih besar. Itulah masalahnya sekarang. Walaupun kita patut tukar 'masalah' kepada ayat yang lebih positif, misalnya 'isu', tetapi ia nampaknya tidak mengubah apa-apa. Kelihatannya baki 1 tahun yang tinggal akan menyebabkan fikiran lebih banyak kacau. Itulah PhD.

Apa-apa pun, aku akan cuba menafsirkan hal ini hanya sekelumit dari banyak masalah lain yang perlu kita fikirkan. Moga-moga ia membantu.

Nota untuk kawan lama, Din - ada satu lagi poster untuk disiapkan. Juga ada satu soal selidik yang perlu dikemaskini.

2 comments:

Abang Ben said...

good luck bro...

Anonymous said...

no problem, saya buleh tolong buat punya!

din, rawang...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails