Yang Ikut

Wednesday, 19 August 2009

Apa yang stress - Part II

Reactions: 
Bagi orang yang sedang mengkaji stress kerja seperti aku, tahun depan akan ada dua persidangan besar. Ia akan diadakan di Rome, Italy dan Amsterdam, Belanda. Banyak pengkaji sekarang sedang stress memikirkan apa yang patut ditulis dan bagaimana menerobos tempat ke sana.

Aku - yang tidak berminat menulis tesis akan menggunakan peluang ini. Menulis kertas persidangan akan membolehkan aku menyelitkan kertas persidangan dalam tesis aku. Jadi, banyak masa boleh dijimatkan.

Apa yang akan ditulis.

Aku sudah siap menganalisis data kajian yang dibuat semasa aku balik Malaysia baru-baru ini. Daripada 135 responden, banyak yang boleh ditulis. Aku boleh menulis kenapa orang marah, kenapa orang murung, apa itu 'lekatan kerja' (engagement) atau kenapa teori Psychological Safety Climate yang dicipta oleh supervisor aku nampaknya bertentangan paksinya dalam konteks kajian aku.

Semua ini menjadikan aku begitu stress. Lebih stress lagi, ada dua kali lagi kutipan data perlu dibuat di Malaysia. Jabatan Statistik memberikan masa maksimum selama 1 bulan bagi membolehkan mereka melakukan kerja-kerja sampling. Jadi - nampaknya aku tidak akan dapat PhD dalam masa terdekat ini.

Semua ini adalah cerita stress yang membingungkan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails