Yang Ikut

Saturday, 15 August 2009

Menulis makalah akademik - Part I

Reactions: 
Bagaimana menulis artikel akademik?

Terdapat 3 jenis artikel dalam dunia akademik - satu penulisan jurnal, dan keduanya penulisan kertas persidangan. Penulisan tesis juga sebahagian daripadanya.

Tetapi yang pertama dan kedua boleh ditulis oleh sesiapa sahaja, asalkan ada data kajian yang dilakukan. Pelajar-pelajar universiti di Malaysia khususnya patut menggunakan peluang ini dengan menulis semula tesis mereka ke dalam bahasa Inggeris dalam laporan yang lebih pendek, dan cuba muatkan ke dalam jurnal. Di Malaysia, kita tidak begitu dibuka mata untuk hal-hal seperti ini. Sama ada penyelia kita tidak berminat, atau kita juga seperti penyelia juga.

Orang awam yang ada sesuatu yang menarik juga boleh menghantar sumbangan mereka. Bagaimana pun, tulisan mestilah bersifat akademik.

Untuk mengetahui sama ada terdapat isu tertentu yang akan dimuatkan di dalam jurnal atau persidangan, biasanya penganjur atau penerbit akan melakukan pengumuman. Sekarang ini, dengan adanya internet, cukuplah kita menggoogle dengan menaipkan "Call for paper + bidang".

Penulisan jurnal dan persidangan antarabangsa akan melibatkan penilaian oleh dua atau lebih penilai lain yang bersifat anynomous. Penilai ini biasanya orang yang pakar dalam bidang tersebut dan ahli akademik dari universiti di seluruh dunia. Setelah kita menghantar makalah, dalam tempoh 3 bulan kita akan mendapat semula maklumbalas. Komen-komen bergantung kepada 'major correction' atau 'minor correction'. Major biasanya memerlukan pembetulan yang banyak, dan kadangkala artikel kita terus ditolak.

Apa yang mereka komen?

Nanti kita bincang kemudian.

Kebanyakan persidangan di Malaysia tidak menggunakan kaedah anynomous reviews ini. Aku tidak tahu mengapa. Kertas yang dihantar biasanya diterima. Dalam kes seperti ini, makalah yang kita bentangkan tidaklah boleh kita muatkan ke dalam penulisan tesis kerana masih dianggap sebagai belum menepati kriteria akademik.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails