Yang Ikut

Monday, 27 April 2009

Siapa kawan baik anda

Reactions: 
Siapakah kawan baik anda?

Cuba sesekali anda selidik. Kawan baik tidak semestinya orang yang selalu ada di hadapan atau di tepi anda. Kawan baik anda mungkin tidak pernah pun anda lihat dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Anda juga mungkin jarang bertemu dan berbual dengan mereka.

Banyak kawan baik ialah mereka yang pernah berada dalam sejarah lama anda. Kawan baik tidak semestinya orang kaya atau orang miskin. Mereka mungkin sedikit nakal di masa silam, tetapi mereka boleh dipercayai.

Dalam hidup aku - aku ada banyak kawan. Ada yang boleh kita cerita semua rahsia, ada yang sedikit-sedikit, ada yang sekadar kita cerita yang permukaannya sahaja. Ada yang sanggup berhutang dari orang lain untuk memberikan kita pinjam. Ada yang boleh membantu kita tanpa banyak soal jawab pun. Ada yang tidak kisah pun walaupun dia seorang yang susah, berhempas pulas mencari jalan membantu.

Kawan baik seumpama ini tidak banyak dalam dunia ini. Tetapi aku terkesan satu perkara. Di masa silam, mereka bukanlah dikategorikan orang yang baik dan alim. Mereka kebanyakannya adalah manusia kutu yang blues hidupnya. Bila semakin berumur, yang merubah mereka hanyalah latar fizikalnya sahaja. Jiwa mereka masih sama - 'kutu' dan 'blues' - menjadikan mereka manusia yang mudah.

Kawan-kawan lain - mereka mungkin akan menggunakan kita ketika kita senang, atau kita menggunakan mereka untuk tujuan tertentu. Mereka ini boleh kita jadikan kawan untuk berbual-bual kosong - tapi jangan harapkan apa-apa. Mereka mungkin punya segalanya - tetapi ia bukan untuk dikongsi bersama. Ada saatnya, mereka mungkin meratah hidup anda.

Salam untuk semua yang bernama kawan. Mari kita dengarkan lagu ini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails