Yang Ikut

Thursday, 16 April 2009

Tolonglah jawab emel!

Reactions: 
Beberapa hari ini tidak menulis. Tidak ada apa yang hendak dituliskan. Menulis jurnal pun tidak menjadi. Ada halangan minda. Tidak tahu dari mana hendak bermula. Sesekali cuba untuk memperbaiki soal selidik. Menghubungi beberapa orang profesor di Amerika Syarikat. Walaupun tidak pernah kenal, nampaknya orang-orang ini mudah untuk berbicara. Mereka menjawab emel dan memberikan respons dengan cepat.

Ia budaya yang jarang ada di Malaysia. Aku pernah menghantar emel kepada seorang Menteri Besar, Timbalan Menteri, dan dua orang pensyarah di Malaysia. Tidak ada seorang pun yang menjawab! Hah, ini budaya yang aneh. Kalau menteri, mungkin kita boleh bersangka baik kerana mereka sibuk dengan banyak majlis. Mereka juga banyak masalah untuk diselesaikan. Masalah politik dan juga masalah rakyat. Mereka mungkin tidak pernah berada di hadapan komputer.

Aku pasti Timbalan Menteri tersebut tidak akan berkesempatan untuk menjawab lagi emel aku kerana dia baru sahaja digantikan dalam senarai kabinet baru. Mungkin, kalau dia menjawabnya dahulu, dia masih lagi ada sesuatu yang manis untuk aku ingati.

Tetapi kalau pensyarah yang tidak menjawab emel, ini agak pelik. Lainlah kalau pensyarah tersebut besar sangat namanya. Yang mungkin bersidang di sana dan di sini. Ini bukan pensyarah besar sangat. Orang biasa semacam aku juga. Aku sejak dari dulu sampai sekarang, akan cuba menjawab emel dari manusia mana pun. Lainlah kalau e-mel dari orang Afrika yang meminta aku memberikan mereka no akuan kononnya untuk mereka menempatkan wang mereka. E-mel seumpama itu aku padam sebab aku tahu tidak ada orang akan berbaik hati sampai begitu sekali.

Oh ya, sekarang ada spam emel berbahasa Melayu pula. Kononnya dia orang Melayu yang tinggal di UK dan telah berhenti kerja sebagai pengedar batu permata dari India. Kerana itu, dia akan mencari orang baru untuk menggantikannya. Baik hati sungguh! Setahu aku, sekarang dunia meleset. Anda mungkin mudah dibuang kerja, tetapi tidak ada orang yang akan mengambil anda berkerja dengan mudah. Jadi, jangan terpedaya dengan emel seumpama itu. Masih banyak kroni yang perlu mereka jaga.

Jadi, kalau anda diemel seseorang, adalah baik kalau anda menjawabnya. Melainkan kalau emel tersebut tidak berkaitan dengan kehidupan nyata seorang manusia. 

1 comment:

ihsan_huhu said...

kl r sume email tuh btl.. mmg dh jadik org terkaya kt oz dh aku nih

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails