Yang Ikut

Saturday, 25 April 2009

Apa itu cinta? - Siri akhir psikologi cinta.

Reactions: 
Kita selalu melihat perkara-perkara yang pelik dalam dunia ini. Antaranya ialah lelaki kacak berpasangan dengan wanita yang biasa-biasa sahaja, atau gadis cantik berjalan berpegangan tangan dengan pemuda selekeh.

Kita juga menonton televisyen melihat percintaan di antara orang kulit hitam dan kulit putih. Di Australia, kita selalu terserempak dengan orang aboriginal yang kulitnya hitam pekat dan rambutnya keriting berkerutu berpasangan dengan wanita kulit putih bermata biru. Kita pun rasa seperti tidak sesuai sahaja hubungan itu, walaupun hakikatnya hanya pasangan tadi yang tahu seuai atau tidak.

Jadi apa yang menyebabkan orang jatuh cinta dengan seseorang? Adakah cinta itu sama dengan suka? Apa beza di antara suka dengan cinta? Semua ini adalah soalan yang selalu ada dalam kepala manusia.

Ahli psikologi sosial pun sebenarnya tidak pernah jelas dengan apa yang patut didefinisikan dengan cinta. Ada yang berpandangan cinta ini terbina dalam 3 bentuk - eros, ludus dan storge. Apakah bendanya ini?

Eros - ialah cinta dengan penuh teruja dan bersungguh-sunguh. Penuh keasyikan (passion). Eros inilah yang membentuk ayat erotik - jadi anda patut dapat mendefinisikannya. Ibaratnya, kalau tidak boleh jumpa, boleh melihat pagar rumah pun tidak mengapa.

Ludus - ialah apabila cinta dianggap seperti satu bentuk permainan atau sukan. Cinta dianggap sesuatu yang menyeronokkan. Seperti bermain bolasepak. Ia membangkitkan keseronokan..

Storge
- cinta yang seolah-olahnya sebuah persahabatan yang dimunculkan oleh persamaan dan keserasian. Adakalanya ketiga-tiga gaya ini terbentuk sekaligus, adakalanya mungkin hanya satu sahaja.

Adakah anda dan pasangan anda mempunyai ketiga-tiga bentuk ini, atau salah satu darinya. Atau anda mungkin ada lagi elemen lain.

Seperti misalnya - Pragma - maksudnya cinta yang hadir dari kepala anda, bukan hati anda. Orang seperti ini hanya mengharapkan nilai dari percintaan. Misalnya bercinta untuk mendapatkan sesuatu. Tahap yang paling hina dalam cinta bentuk ini ialah hubungan pelacur dengan pelanggan - anda membayar, habuan diberi.

Ada juga cinta yang dinami agape - cinta yang diberikan oleh seseorang dengan ketulusan. Orang seperti ini selalunya dianggap lebih alim dan beragama. Mereka sanggup berkorban apa sahaja bagi memastikan pasangannya tidak derita atau kecewa, dan sanggup untuk memberikan perhatian kepada pasangannya.

Orang yang cemburu juga sebenarnya ada kategorinya juga. Orang dalam kumpulan ini sedang berada dalam kategori mania. Mereka berasa rendah diri, bimbang dan tidak selamat. Ini menyebabkan mereka sentiasa takut kehilangan. Mereka mengekalkan hubungan bagi memastikan pasangan akan sentiasa kekal dan tidak pergi kepada orang lain.

Sebenarnya banyak lagi pandangan-pandangan lain berkaitan hal ini. Anda boleh menggoogle nama Clyde Hendrick & Susan Hendrick, Zick Rubin dan macam-macam lagi.

Jadi kita tutup perbincangan ini dengan soalan-soalan ini:

1. "If I were lonely, my first thought be to seek __________out"
2. "If ______________were feeling bad, my first duty would be to cheer him/her up".
3. "I feel that I can confide in _________about virtually everything."

(dipetik dari buku Social Psychology, karya David G. Myers).

Nota
: Soalan 1 (Attachment), 2 (Caring), 3 (Intimacy)

Moga-moga anda tahu sama ada anda hanya suka atau cinta dengan seseorang. Apa pun bentuk kegilaan cinta anda, jangan menjual diri anda.

Untuk iklan, apa kata kalau dengar lagu cinta dulu.

3 comments:

Abang Ben said...

Dah ada calon terbaru ke? Panjang lebar bab cinta dah ni...

apapun gua support lu kalau nak tambah. Hidup Awang!

ihsan_huhu said...

dlu2 ludus... lame2 dh bosan

ps: gile r bunga citra lestari.. wowowow~~ sungguh eros sekali

ainishamsi said...

pergh, lagu bunga ngn ari lasso.

jewang abes ni.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails