Yang Ikut

Sunday, 26 April 2009

Cerita resah dan hujan

Reactions: 
Ahad - pagi yang dingin. Suhu sekarang 13 darjah celcius. Semalam hujan sepanjang hari. Hari ini pun dijangkakan akan hujan juga.

Kalau di kampung, emak aku tentu sangat mengharapkan hujan seperti ini. Bila air sungai di belakang rumah aku melimpah, tentu dia akan mula memasang kembali tangkulnya untuk mencari ikan air tawar.

Begitulah emak aku dari dulu sampai sekarang. Pada usia 70 tahun lebih, emak aku masih tidak berubah apa pun. Dia menanam sayur sendiri, tidak minum air paip, mandi air telaga, tidak makan ikan laut, hisap rokok daun, makan pinang dan sireh, dan sesekali ke hutan mencari rebung. Kalau aku balik kampung, dia akan menangkap ayam di reban. Dan aku menjadi tukang sembelihnya. Biasanya ayam digulaikan bersama rebung masam, buah petai atau terung bulu.

Hey. Apa khabar orang kampung? Kasihan mereka yang kerja menoreh kalau hujan seperti ini. Banyak orang kampung aku yang hidupnya memang uji nyali.

Ada yang kerja melarikan beras dari Siam ke Alor Setar - yang entah berapa diupahnya.

Lid - kawan baik aku - umurnya 40-an - sudah hampir setahun berhenti kerja. Dia juga tentu macam-macam gelora hidupnya. Ada buat projek jual ayam madu Sarawak di kampung. Tetapi, dia juga tetap fokus ke sana ke mari mencari wang untuk disumbangkan ke rumah anak yatim.

Bento - baru beli kereta baru. Aku bakal mengkudanya selama 3 bulan di Malaysia nanti. Aku lebih susah dari mereka semua - kerana aku tidak ada kereta, rumah dan harta yang lain. Semuanya pupus dan dilupuskan bila aku datang ke Adelaide. Hutang sahaja yang tak lupus. Kawan-kawan aku tentu tak akan lupa aku - kerana aku masih berhutang wang dengan mereka!

Kakak ipar aku yang kematian suami juga tentu sedang berhadapan dengan dugaan juga. Anaknya lima. Bulan depan nanti, anak sulungnya akan ke matrikulasi. Apa yang boleh aku tolong? Kegembiraan sahaja tidak cukup kalau tidak ditolong.

Hey. Apa cerita ini. Ini cerita orang resah ketika hujan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails