Yang Ikut

Sunday, 28 December 2008

Trip ke Victor Harbor - Part I

Reactions: 
Kali ini trip ke Victor Harbor. Pulau granit di kira-kira 85km di selatan Adelaide. Ada seorang pengunjung blog ini dari sana. Mungkin dia tinggal di sana. Pulau ini boleh kita sampai dengan menaiki kereta melewati freeway dan kemudiannya masuk ke jalan country. Dalam satu jam boleh sampai ke sana. Pulau ini mengadap laut Kutub Selatan. Jadi lebih dingin.
Sebelum sampai ke sana kami singgah di Mt Compass. Singgah dahulu di sebuah ladang blue berry. Ini gambar ketika kami singgah di tepi jalan sambil menunggu rakan-rakan yang lain. Ia di sebelah ladang lembu. Cantik kawasan ini.
Ini pula gambar bunga kuning pohon liar. Kawasan lapang itu juga ladang. Ada lembu dan kambing di hujung sana. Kamera aku tak mampu nak teropong jauh dari itu. Jadi lihat gambar bunga dah la!
Di bawah itu gambar blue berry. Buah ini biasanya dibuat jem atau perasa ais krim. Seperti buah senduduk di Malaysia, melihat rupa batang, daun dan buahnya. Cuma pohon senduduk agar kasar, tetapi bentuknya sama. Rasa buahnya juga tidak berbeza. Eh, korang tahu ke buah senduduk ni?
Masuk ke ladang ini percuma. Cuma apabila memetik buahnya, ia akan ditimbang. Sekilo dalam AUD 16.00. Aku tidak berapa pasti sangat. Aku cuma masuk ambil gambar untuk tunjukkan gambar kepada orang yang tidak tahu. Gambar bawah itu ialah cara yang betul memetik buah berry.
Bawah ini pohon buah cherry. Ada sepohon dalam ladang ini. Mungkin tumbuh secara tak sengajIa sama seperti buah keriang di Malaysia yang banyak tumbuh di kawasan bendang. Rasanya pun begitu. Cuma buah keriang agak kecil.
Ini pula ketika kami singgah di 'mini zoo'. Banyak kanggaroo, burung, buaya dan kaola.
Bagus tempat ini. Sesuai untuk budak sekolah. Juga sesuai untuk bawa perwakilan UMNO bagi melobi mereka. Sebabnya kangaroo di sini mesra. Aku dah dua kali sampai ke tempat ini. Lihat cara kangaroo menjelir lidah tu. Nanti petang, kalau ada masa aku sambung cerita pasal Victor Harbor. Kalau tak sempat, esok aku sambung. Sebab belum sampai lagi ke Victor Harbor pun banyak tempat kami singgah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails