Yang Ikut

Tuesday, 16 December 2008

Habis BOREH!

Reactions: 
Harga minyak di Adelaide jatuh lagi. Sekarang ini dah jadi $0.95 seliter. Itu tentu berita gembira. Di Malaysia pun harga minyak jatuh lagi 10 sen. Itu juga berita gembira. Khabarnya harga getah juga jatuh. Sekarang ini dah jadi RM1.10 sen. Itu tentu bukan berita gembira. Itu berita luka.

Tidakkah ada cara untuk membantu para penoreh ini? Mereka sekarang sudah jadi susah. Memanggil pakar motivasi terbaik negara pun belum tentu dapat menaikkan motivasi mereka. Sekarang ini - kita ada banyak sangat NGO. Ada NGO yang cenderung dalam hal-hal politik, ada yang sibuk hal-hal pengkid. Ada juga pandai cakap soal Islam sekular - entah dari kitab mana yang mereka baca. Ada pula yang gelar diri mereka sebagai JERIT, ada pula yang panggil diri mereka sebagai REFORMIS. Kita tidak kisah itu semua. Itu mereka punya fasal.

Tetapi - sekarang ini Pak Abu di Kampung Bukit sudah mula susah hati. Dia kena bangun seawal jam 5.30 pagi. Balik jam 12 tengahari. Tangannya busuk dan berdaki. Kena pula tanggung beberapa guni sekerap. Air busuknya meleleh seluruh badan. Dulu tak mengapa. Sekilo boleh jual RM5.00 lebih. Sekarang, dengan harga RM1.10 maksudnya dia tanggung getah seberat itu juga. Mahu tidak mahu, anaknya bersekolah. Isterinya juga cuma tahu menganyam atap rumbia. Jadi apa lagi yang boleh dia buat?

Mana NGO semua pergi? Mengapa tak bercakap soal subsidi utk penoreh? Kemana ahli politik yang beberapa hari dulu sibuk berkempen ke sana ke mari. Bercakap soal ketuanan dan survival bangsa. Mengapa tak bercakap soal penoreh? Mengapa tidak ada wartawan yang bising-bisingkan cerita harga getah. Sekurang-kurangnya ada yang tahu apa yang patut kita buat. Jangan hanya siar berita tanah runtuh. Getah jatuh pun penting juga.

Kalau belum ada NGO untuk penoreh, aku cadangkan nama ini - HABIS BOREH - " Habis-habisan Bantu Orang Menoreh". Mula berkempen sekarang! Jangan tunggu dekat pilihanraya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails