Yang Ikut

Thursday, 18 December 2008

PhD - Part 3 - Stimulus minda

Reactions: 

Apa yang boleh membantu anda ketika menulis? Sebenarnya ia bukan sekadar jurnal, artikel atau buku-buku sahaja. Ia memang diperlukan, tetapi ada juga hal-hal lain anda perlukan bagi memastikan anda terus fokus dengan komitmen anda.

Antara bahannya ialah:
a) Maggie - ia boleh menghilangkan lapar perut anda - boleh dibeli di Asian Grocery atau Foodland.
b) Rokok Marlboro - boleh dibeli di kebanyakan kedai dengan harga yang berbeza-beza. Jangan merokok kalau anda bukan perokok. Jangan juga belajar merokok. Ia bukan sesuatu yang patut dipelajari (2 orang anak saudara aku yang masih bersekolah menengah telah mencubanya. Ketika balik ke Malaysia dahulu; aku telah bertanya - siapakah di antara mereka yang telah mencuba merokok. 2 daripadanya mengangkat tangan. Mereka mendakwa telah berhenti. Aku tahu mereka berbohong. Aku tahu benar hal itu. Aku telah memberi jawapan yang sama 23 tahun dahulu).
c)Red Bull (dalam bahasa Siam ialah Krating Daeng - Seladang Merah) - ia kononnya boleh menguatkan tenaga fizikal anda. Mungkin betul - sebab bahannya mengandungi kafien.
d)Telur ayam - boleh merangsang otak anda agar tidak menjadi setaraf bapa ayam. Boleh dibeli di kedai, atau dicuri di reban ayam jiran anda.
e)Nurofen Plus - ia ubat yang baik kalau anda mengalami sakit urat kerana duduk terlalu lama di depan komputer.

Kalau begitu, untuk siapkan PhD anda - jangan hanya ke library. Singgah juga ke kedai.

1 comment:

Anonymous said...

Saudara,

Rasanya, isteri pun boleh bantu juga jika dia tidak menghancurkan PhD

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails