Yang Ikut

Tuesday, 30 December 2008

Salam Tahun Baru

Reactions: 
Beberapa hari ini agak sibuk. Tapi apa yang aku tunggu, akhirnya dah tiba. Tengok ni. Sekurang-kurangnya ada juga yang ambil tahu pasal orang menoreh. Lambat sikit pun tak mengapalah.

Esok aku akan memulakan percutian musim panas. Sebab itulah beberapa hari ini agak sibuk. Bukan sibuk menyiapkan diri bercuti. Sibuk menyudahkan kerja-kerja mengaji yang tak sudah-sudah. Esok dalam jam 7 pagi aku dan kawan-kawan akan ke Mt. Gambier. Selama 2 hari. Apa yang ada di sana. Sila baca blog Kremaut. Selepas itu, rencananya akan meneruskan perjalanan ke Melbourne. Insyallah, kalau sempat update, nanti aku update.

Selamat Tahun Baru Maal Hijrah dan Tahun Baru Masihi aku ucapkan kepada semua pembaca blog ini. Tahun yang sudah tak akan berkunjung lagi, tahun yang mendatang tak pasti berapa lama lagi usia kita. Cuma agak sedih - penutup tahun baru ini disudahi dengan berita duka orang Islam di Palestin yang tanahnya terjajah, nyawanya diratah pula.

Penutup tirai 2008 juga disudahi dengan kemunculan web menghina kesucian Rasulullah S.A.W. Kalau penulisnya orang Islam - bertaubatlah. Bagi sesetengah tok guru kampung, mengatakan Nabi Muhammad SAW tewas dalam peperangan seperti yang banyak disebut dalam buku sejarah (termasuk yang ditulis Philip K Hitti) juga satu penghinaan tanpa sedar yang boleh mencederakan akidah. Begitu juga dengan mengatakan Nabi Adam melakukan dosa dan akhirnya diperintahkan turun ke bumi. Semua ini penghinaan yang mungkin dilakukan tanpa sedar, atau tanpa pengetahuan. Ia tak disedari kerana kita mungkin tak sempat bertanya dan belajar. Setiap nabi adalah golongan yang sentiasa dijaga martabat kenabiannya. Apatah lagi membangunkan laman web yang semata-mata bermotifkan menghina kepribadian Nabi dan kesucian Islam.

Jadi kita jangan mudah sangat terpesona dengan fahaman sekular, orientalis, liberal atau apa juga namanya. Aku tak nak ulas panjang bab ini. Lebih baik pergi tanya orang alim.

Jadi - moga tahun baru yang mendatang akan menjadikan kita manusia lebih baik. Insyaallah.

Apa agenda tahun baru 2009 ini? Bagaimana pula dengan kejayaan dan kegagalan 2008. Mari kita pakat belek buku diari masing-masing. Salam Tahun Baru untuk semua.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails