Yang Ikut

Monday, 7 December 2009

Update celah sibuk

Reactions: 
Beberapa hari ini, dan beberapa hari ke depan juga - aku mungkin tidak akan berkesempatan untuk update blog ini dan juga menjenguk blog rakan-rakan lain. Sehingga sekarang, termasuk Sabtu dan Ahad, aku tetap membuat kerja-kerja data entry. Kerja ini bersifat kerja-kerja perkeranian. Tetapi perlu dibuat juga.

Aku cuba menetapkan target 200 data entry sehari, tetapi nampaknya ia mustahil. Ada 190 soalan sebenarnya. Sehingga sekarang, setelah 4 hari aku baru menyelesaikan 350 orang sahaja. Ada lagi lebih kurang 300 orang lagi.

Kerja ini mengingatkan aku dengan cara operator berkerja kilang. Ada target yang perlu dicapai. Bagaimana pun, pada masa yang sama, perlu pula berhati-hati dengan kualiti dan proses kerja. Tidak boleh ada kesilapan. Ini menjadikan pekerjaan data entry ini juga memberikan tekanan juga. Setelah beberapa hari hanya duduk mengadap komputer, hari ini aku sudah diserang back pain.

Bagusnya membuat data entry ini, kita boleh melihat ragam manusia yang menjawab soalan. Ada pelbagai jenis karektor dan pekerjaan. Ada pemain bola sepak, pensyarah, penebar roti canai, pekerja ladang kelapa sawit, operator kilang dan banyak lagi. Ada juga ditemui pekerja sektor informal, tanpa tauke dan caruman KWSP - seperti pemanjat pokok kelapa dan pesawah padi. Semua ini mengaitkan mereka dengan pelbagai bentuk simptom psikologi yang tersendiri.

Kita juga boleh melihat kecenderungan bangsa yang menjawab soalan. Seperti biasa, orang Melayu dan India agak friendly untuk meluangkan masa mereka menjawab soal selidik yang panjang. Begitu juga dengan mereka yang tinggal di luar bandar. Ini bukan sekadar mencerminkan sikap, tetapi juga menunjukkan budaya kolektif.

Bagaimana pun, simptom kemurungan dan marah hanya melanda orang-orang tertentu sahaja.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails