Yang Ikut

Thursday, 3 December 2009

Terima kasih semua

Reactions: 
Sejak bulan April - survey populasi aku telah dilakukan. Ia bermula dengan masalah demi masalah. Waktu itu aku balik ke Malaysia. Aku mencari beberapa orang pembantu. Masalah timbul, apabila kami mendapat respons yang tidak cukup. Cuma 135 orang sahaja. Ditambah lagi dengan masalah mengisi sendiri borang oleh pembantu penyelidik. Semua ini mengharukan.

Bulan September lalu, aku mulakan lagi survey. Masalah lain pula timbul. Jabatan Statistik tidak sempat menghitung dan membuat persampelan. Akhirnya mereka menyediakan aku peta secara berperingkat. Mereka ini memang bagus dari segi perkhidmatan. Mudah berurusan dengan mereka.

Kajian baru dimulakan dengan bantuan beberapa orang. Aku pula mula meneroka sumber kewangan dari satu jabatan ke satu jabatan. Tidak ada yang mahu membantu. Akhirnya, aku guna wang poket yang ada. Itu sahaja wang yang ada.

Beberapa orang rakan lain membantu mengambil peta di Putrajaya. Maizatul membantu menguruskan urusan survey dengan para pembantu penyelidik. Beberapa rakan lain pula membantu menguruskan pemindahan wang ke akaun di Malaysia.

Wang upah perlu dibayar kepada pembantu penyelidik. Mereka bertarung dengan masa. Mereka juga perlu mendengar suara aku setiap hari untuk mengemaskini survey. Mereka kehilangan Sabtu dan Ahad. Ini tentu akan menyebabkan mereka tidak boleh menonton wayang atau makan kenduri. Mereka juga perlu berdating pada hari lain.

Hari ini - semua borang soal selidik yang berjumlah lebih kurang 650 telah sampai ke depan pintu rumah aku di Adelaide. Satu kotak seberat 25 kilogram. Berat juga. Tetapi berat lagi untuk dianalisis. Untuk sebulan ini aku ada sesuatu untuk menjadikan aku sibuk.

Terima kasih kepada semua yang telah membantu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails