Yang Ikut

Saturday, 12 December 2009

Ini isyarat awal

Reactions: 
Mengenangkan aku kian sibuk, dan masa pula terbatas - maka aku fikir untuk berehat dari berblog. Aku tidak begitu pasti jangkamasanya.

Dalam seminggu kebelakangan ini pun aku tidak sempat untuk menulis.

Dulu - ketika aku mula membuka blog ini - kehidupan aku tidak begitu sibuk. Pagi ke universiti, malam memancing. Aku juga sempat berjalan-jalan dengan isteri. Banyak tempat yang aku pergi. Beberapa kali ke Moonta Bay untuk memancing. Juga berjalan-jalan ke Victor Harbour. Dua kali ke Melbourne.

Kalau tidak, aku akan menaiki Barina buruk aku itu ke rumah kawan-kawan berdekatan. Lepak dan makan-makan.

Tetapi itu sepanjang 2 tahun dulu. Sekarang ini aku sudah berada di tahun akhir. Kehidupan aku masih stabil, cuma kian sibuk. Ada beberapa kertas lagi yang perlu ditulis.

Data sebanyak 650 telah aku siapkan data entrynya dalam masa 6 hari. Supervisor aku terkejut besar. Dia sangka aku mengambil masa lebih lama. Aku berkerja dari pagi sampai ke lewat malam. Ketika Ben terjaga 2.30 pagi, aku belum tidur. Biasanya jam 4 atau 5 pagi aku tidur bagi kerja-kerja data entry.

Sekarang - aku perlu gunakan masa untuk analisis. Mungkin dalam tempoh seminggu juga untuk memastikan semua hal bersesuaian dengan teori dan model. Kemudian 10 hari digunakan untuk menyiapkan kertas. Sebenarnya akulah yang menetapkan jangka masa untuk semua kerja-kerja ini. Jadi aku kemudian mengejarnya. Jadi akulah yang membebankan hidup aku sebenarnya. Itu cara aku berkerja.

Bulan Januari nanti, aku perlu laksanakan kutipan data lagi. Ia perlu dimasukkan datanya ke komputer lagi. Kemudian analisis. Kemudian menulis. Dan aku sepatutnya dihalau balik ke Malaysia bulan Oktober 2010. Jadi cuma ada 10 bulan, tidak sampai setahun lagi aku di bumi kangaroo ini.

Sebab itu - setelah berfikir-fikir, aku mungkin akan mengurangkan waktu untuk menulis blog. Aku juga berkira-kira untuk menutup blog ini. Tengoklah yang mana sesuai.

Sekiranya tiba-tiba anda tidak lagi dapat masuk ke blog ini setelah ini, ini tandanya ini post yang terakhir!

Selamat berjumpa lagi.

3 comments:

Abang Ben said...

ngada2 la hang... kerja tu kerja la, nak kuburkan semua pehal?

ihsan_huhu said...

ntah.. ko igt awek2 manis pembaca blog ko akan merayu2 la kat ko?

chet!

zarzh said...

Asalam, semoga Allah memberi kebrakatan waktu pada Fakirfikir.
Harapan saya janganlah ditutup blog ni kerana banyak tulisan sdr yang bermanfaat untuk dibaca.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails