Yang Ikut

Sunday, 27 December 2009

Tahun 2010 - impian kita semua

Reactions: 
Tahun 2009 - meninggalkan kita banyak kenangan. Kehilangan Michael Jackson walaupun menjadi berita besar dunia, ia mungkin tidak ada apa-apa untuk kita.

Kita mungkin lebih mengingat betapa pelik dan kusutnya politik di Perak.

Aku, sebagai orang biasa pernah mengulas hal politik Perak di sini, dan juga satu lagi di sini. Apa pun cerita sebenar di sebalik krisis politik Perak, ia sebenarnya menceritakan budaya tidak menyanjung prinsip demokrasi. Wakil rakyat sanggup mengabaikan pengikut dan pengundinya demi permainan politik. Ia bukan budaya mana-mana parti - ia budaya individu dalam politik. Politik - seni yang membimbangkan. Ia kecelaruan sikap dan budaya hidup.

Dalam senario politik negara pun, banyak hal mencalarkan imej kita. Kita sering menonton gambar Hindustan. Dahulu kita sering berkata betapa teruknya budaya masyarakat India. Nampaknya apa yang berlaku dalam politik dan cara kita mentadbir pun - kadangkala menjadikan kita berasa lucu juga. Banyak hal terselindung dan pelik yang penuh tandatanya, sepatutnya tidak berlaku di negara kita.

Terkini - yang sedang hangat diperbualkan ialah kehilangan enjin kapalterbang. Membuka tandatanya sejauh mana keselamatan negara. Kehilangan enjin pesawat bukan lagi cerita jenayah mencuri, sebagaimana orang mencuri kabel telefon atau mencuri sekerap.

Ia menduga akal kita adakah ini berkait dengan simptom rasuah? Bagaimana barang yang dianggap sebagai hak negara, mempunyai status keselamatan yang tinggi dan harganya yang sangat mahal, boleh dibawa keluar dari kem, dan kemudiannya terus dibawa keluar ke negara lain. Tidak ada siapakah yang memantaunya. Tidakkah perlu kebenaran dan sebagainya. Jadi, apa tandanya ini semua? Siapakah yang melakukannya?

Sekali lagi - ia bukan isu siapa yang terlibat. Ia berkait dengan sistem dan cara kita. Ia berkait dengan nilai teras dan integriti kita sebagai manusia.

Rasuah - sepatutnya tidak lagi wujud dalam kamus hidup kita. Tetapi, rasuah kini ada di mana-mana. Ia menjadi 'pekerjaan' dan punca pendapatan baru setiap orang. Orang yang ingin mendapatkan projek, perlu berbincang dahulu hal komisyen. Orang yang ditahan pihak berkuasa, berbincang-bincang tentang bagaimana 'boleh berkira'?

Setiap kali pilihanraya, kita dirasuah dengan beras, kain pelikat dan jalanraya. Sepatutnya ia diberi setiap masa kepada setiap orang yang layak. Ia bukan hal pilihanraya. Ia hal membantu orang susah dan masyarakat memerlukan. Ia bukan kaedah terbaik mendapatkan undi.

Setiap kali pemilihan parti, akan kedengaran istilah baru - politik wang. Mengapa disebut politik wang, dan bukan rasuah?

Kerana itu, rasuah kini tidak boleh diselindungkan lagi. Ia dilakukan atau cenderung dilakukan hampir semua orang. Kini, bukan hanya barang yang diseludup masuk dan keluar, tetapi orang kini mula memperdagangkan orang. Busuk dan hanyirnya akhlak kita.

Begitulah kroniknya cerita masyarakat kita. Rasuah telah menjadi sistem baru. Ia bersangkut paut dengan keazaman politik. Ia bersangkut paut dengan sistem nilai bangsa. Ada orang berkata, kerana ada orang tidak takut dengan api neraka, maka mereka berani melakukannya. Ia mungkin betul. Tetapi banyak orang kita, yang diajar dengan hal dosa pahala sejak kecil lagi. Kita tahu semuanya.

Orang Barat, yang tidak percayakan Tuhan pula sebaliknya tidak berani melakukan rasuah. Mereka berpegang kepada prinsip integriti dan jujur. Mereka tidak perlukan ada kempen atau menampal poster untuknya. Pengucap politik tidak menuturkan hal ini.

Tahun 2010 - moga membuka lembaran baru negara kita. Tanpa rasuah, kita semua akan bahagia. Dengan nilai baik, sikap terpuji dan cintakan bangsa, kita tidak sanggup untuk mencemarkan imej negara dengan apa cara sekalipun.

1 comment:

ziarah76 said...

memang macam2 ada dlm 2009.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails