Yang Ikut

Tuesday, 28 September 2010

Lebah mula gembira

Reactions: 
Bunga telah mekar di mana-mana. Lebah kembali riang. Cuma aku yang tak mampu ketawa.

Semenjak bulan puasa sehingga sekarang, aku sudah berjaya menyiapkan 3 kertas dengan tajuk yang berbeza. Satunya sudah dihantar ke jurnal. Satunya sudah seratus peratus siap, tunggu dihantar beberapa hari lagi. Satu lagi baru siap ditulis. Nampaknya, ini musim yang agak produktif.

Kajian aku yang sedang berjalan di Malaysia juga nampaknya sudah hampir ke penghujungnya. Tiga puluh organisasi yang terlibat sudah memulangkan soal selidik. Terima kasih kepada semua kawan-kawan yang terlibat. Sepanjang aku belajar PhD ini, sudah 6 kali aku membuat kutipan data. Kalau aku masih ada masa, 3 bulan lagi aku akan membuat satu lagi kajian yang terakhir. Aku tidak begitu tahu lagi banyak wang yang sudah habis.

Mengapa banyak sangat? Aku pun tidak ada jawapan. Aku sakit gamaknya.

Beberapa hari dulu, ketika di Sydney - salah seorang panel bertanya apakah aku akan siap PhD dalam 6 bulan lagi? Aku menjawab - aku tidak pasti. Berkali-kali aku terangkan yang aku perlukan masa lagi setahun. Tidak pastilah doa aku akan dimakbulkan atau tidak.

Mereka bertanya lagi - apakah justifikasi yang paling kuat untuk aku menggenapkan masa pengajian selama 4 tahun. Mereka berkata - kalau aku mampu menerbitkan 1 atau 2 tulisan dalam jurnal, aku mungkin ada alasan yang kukuh untuk menyambung lagi selama 6 bulan. bagi mencukupkan pengajian selama 4 tahun.

Aku kata - aku hanya boleh mencuba.

Aku hanya akan mencuba. Kalau aku menghantar 4 kertas, dan hanya salah satu sahaja yang diterima - aku patut boleh bergembira. Tetapi nampaknya hidup ini kadang-kadang tidak begitu menceriakan lagi.

Musim bunga mula melata. Kembang tumbuh di mana-mana. Lebah bersukaria. Aku sahaja yang belum.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails