Yang Ikut

Saturday, 25 September 2010

Catatan sesudah 3 tahun

Reactions: 
Beberapa hari lagi, genaplah 3 tahun aku berada di Australia. Beberapa tahun dulu, aku juga pernah berada di Indonesia selama 3 tahun. Tahun yang mendatang, semua ini akan tersimpan dalam ingatan sahaja. Masa berubah dan usia semakin tua. Hidup berlalu begitu sahaja.

Di blog ini aku juga telah menulis banyak perkara. Ada hal yang berguna, ada hal yang tidak bermanfaat. Aku berkongsi pengalaman, aku mengkritik persekitaran. Aku juga menegur orang. Semuanya aku tulis. Walaupun aku tahu, aku juga tidaklah selalu betul.

Orang bertanya - kenapa aku menulis semua itu? Kalau aku tidak menulis, belum tentu ada orang lain akan menulis.

Bila aku menulis hal kegiatan pelajar di luar negara, tentulah ia sebenarnya ada rentetannya dari pengalaman yang aku lalui juga. Setahun lalu, seorang teman telah menelefon aku memberitahu yang dia akan berjumpa dengan seorang ahli politik, tentulah orang terkenal. Cuma dia tidak tahu bagaimana hendak memulakan perbualan agar ia menjadi lebih mesra. Aku beritahunya bercakaplah tentang Tsun Tzu - kerana ahli politik yang ingin ditemuinya itu seorang yang bijak, lulusan universiti ternama luar negara. Dengan bercakap hal seperti itu - kita tidak dilihat terlalu bodoh.

Teman aku bertanya pula. Siapakah Tsun Tzu?

Sebab itulah aku merasakan banyak kegiatan persatuan perlu ditambah dengan nilai ilmiah. Anda tidak tahu apa yang akan berlaku dalam hidup anda di masa hadapan. Seperti mana kita juga tidak tahu dengan kumpulan mana kita akan meneruskan cerita hidup kita. Jadi, pendedahan hal ilmiah inilah yang akan memberikan sedikit nafas untuk kita memulakan hidup.

Aku juga bercakap hal putar belit politik yang tidak sudah, dan hal bangsa Melayu yang gelojaknya tak pernah diam. Ini tentulah juga berakar dari pengalaman aku juga. Aku bernasib baik (atau juga tidak baik!) sempat bertemu dan berkawan dengan beberapa manusia yang hidup mereka ini adalah 'haiwan politik'.

Juga pernah aku bertemu dengan beberapa orang yang ada jawatan. Memanglah mereka tidak kenal aku - tetapi pengalaman bertemu mereka membuka mata - betapa hidup ini sangat luar biasa. Kuasa boleh menukar apa sahaja.


Semua ini aku tulis dari hati aku. Aku menulis kerana aku tahu - itulah sahaja cara yang aku ada. Aku tidak mampu berpidato untuk mengubah dunia.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails