Yang Ikut

Monday, 13 September 2010

Iklan untuk warga Adelaide

Reactions: 
Salam to all,
Prof A Wahab Ali sedang berada di Adelaide. Aku tidak pasti sama ada pelajar-pelajar undergrads terbiasa mendengar nama ini, memahami khalayak sastera kita juga sebenarnya tidaklah begitu besar dibandingkan dunia maju yang lain.

A Wahab Ali merupakan seniman besar negara, terkenal sebagai penyajak hebat. Juga merupakan salah seorang pemenang SEA Award, satu pengiktirafan besar dalam dunia penulisan. Beliau juga adalah panel bagi kebanyakan anugerah sastera di negara kita. Beliau juga adalah bekas profesor di Universiti Malaya dan juga pernah berkhidmat di Leiden University, Belanda. Terakhir sekali berkhidmat sebagai Penulis Tamu di Institut Alam dan Tamadun Melayu, UKM.


Jadi aku merancang ada baiknya untuk menjemput beliau memberikan diskusi - misalnya bagaimana untuk menjadi penulis, atau apa-apa sahaja yang berkisar dengan kesusasteraan dan kesenian. Mungkin juga boleh berkisar tentang pengalaman sebagai penulis.

Sebenarnya tidak mudah untuk mendapat peluang bertemu dengan penulis besar seperti ini. Tentulah juga, pelajar-pelajar undergrads (postgrads juga!) diberikan lebih banyak peluang untuk mendapatkan tunjuk ajar dan pendedahan bersemuka dengan tokoh seperti ini.


Tentu - ia juga sesuai untuk semua para blogger kecil dan besar di Adelaide ini - kerana bloggers juga adalah penulis rasa, perakam pengalaman. Peminat dan pembaca blog juga sebenarnya adalah sebahagian khalayak yang patut bertemu dengan tokoh hebat ini.

Sesiapa ada cadangan bagaimana boleh kita kendalikan program dengan seniman besar ini? Contact aku di fakirfikir@gmail.com

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails