Yang Ikut

Saturday, 11 September 2010

Edisi raya tahun ini

Reactions: 
Hari Raya sudah berlalu.

Semalam, aku memulakan pagi dengan bersama bersembahyang sunat di Masjid Al-Khalil. Seperti biasa anda akan melihat pakaian raya yang bersifat global. Semua bangsa dengan pakaian tradisionalnya, atau sekurang-kurangnya dengan gayanya tersendiri. Tidak kurang gadis dan wanita berpakaian seksi - seperti gamaknya orang mahu ke disko. Tidak mengapalah, hari raya bukan selalu. Semoga tahun depan dia menutup aurat.

Selesai sembahyang - bergambar bersama teman-teman sealiran. Bergambar juga bersama blogger Swinging Bowl. Tahun lepas kami bertiga - bersama Bentara Krenmaut. Tahun ini dia tentu sudah pening kepala membahagi duit raya kepada budak-budak di kampung.

Tahun depan, aku harap aku juga sudah balik. Biar Swinging Bowl bergambar seorang diri berlatar belakang batu nesan kubur di tepi masjid.

Kami memulakan raya bersama beberapa teman lain di Bonython Park. Dalam 30-40 orang termasuk budak-budak. Kebanyakannya pelajar pasca siswazah. Ada juga beberapa pelajar sarjana muda.

Cuaca yang indah menjadikan suasana raya ini bertambah seri. Aku ingatkan aku tidaklah beraya sangat tahun ini. Nampaknya tidak. Jam 11 malam baru aku sampai ke rumah. Beraya di beberapa buah rumah. Ada juga yang sepertinya beraya di tanahair, dengan lemang dan segala macam kuih raya. Ada pula yang sekadar air kopi. Sebenarnya, bagi kami - itu tidaklah penting sangat.

Hari ini aku beraya di rumah. Ada manuskrip untuk dihantar ke jurnal. 100% sudah siap. Cuma menunggu sedikit komen dan suntikan bahasa tinggi dari guru bahasa universiti - Monica Behrend. Dia ini selalu tolong aku. Itupun kalau aku sempat menghantar untuk semakannya.

Raya di luar negara. Ada yang indah, ada yang tidak.

2 comments:

ihsan_huhu said...

geng melayu senang nk recognise. colourful.

mangkuk statik said...

aku bukan amik gamabr berlatar belakangkan batu nesan. AKu dok bawah batu nesan tu kot!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails