Yang Ikut

Thursday, 1 July 2010

Safety first

Reactions: 
Dua gadis itu memang jelita. Berhidung mancung, berambut blonde dan berkulit cerah. Seorang lagi kurus dan ramping. Mengalahkan Ziana Zain.

Apa yang aku nak cerita ni? Jelita pun tak guna kalau kapalterbang dah 1 jam tak bergerak. Aku dah duduk dalam flight ni sejak 6.20 pagi lagi. Jam 4 pagi aku dah keluar rumah untuk check in. Safety first kata gadis jelita tadi.


*************

Edisi yang diupdate

Aku sudah tiba di Melbourne. Tadi, pesawat tambang murah Australia mengalami kerosakan. Tertangguh satu jam lebih. Ia senario biasa kapalterbang bergambar harimau itu. Ini kali kedua. Pertama, ketika aku dari Perth ke Adelaide hampir setahun lalu. Hari ini, kena lagi.

Isu kualiti perkhidmatan pesawat tambang murah ini sudah diperdebatkan di Parlimen South Australia tahun lepas. Hinggakan ada gesaan agar lesennya ditarik balik. Untuk orang marhain seperti aku, tentulah tidak banyak pilihan lain. Tambangnya cuma $55 dolar dari Adelaide ke Melbourne. Sangat berbaloi. Kualitinya tidak penting sangat. Cuma harapnya ia tidak melibatkan aspek keselamatan.

Tambang pulang balik dari Melbourne ke Darwin cuma $550 dolar. Masih dianggap murah bagi perjalanan selama 4 jam. Ia sesuai untuk orang seperti aku, yang duit dalam poket lebih banyak siling dari wang kertas. Untuk orang yang ada duit, mungkin tidak berapa sesuai.

Nanti aku cuba update apa yang ada di Melbourne.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails