Yang Ikut

Tuesday, 27 July 2010

Kalau aku bukan Melayu

Reactions: 
Orang Melayu tidak pandai menyimpan rahsia hidupnya. Kita gemar membuka segala yang buruk di ruang terbuka. Kita bergaduh setiap hari - sesama sendiri. Kita mencari salah satu sama lain.

Ini sebahagian cerita orang Melayu yang tak akan kunjung padam. Kita hanya akan diam bergaduh sesama sendiri - setelah kita tahu bumi ini bukan milik kita lagi. Kita akan berhenti untuk menyaman sesama kita setelah kita tahu semua itu sudah tidak ada makna.

Apa puncanya semua ini. Adakah kita sedang berebut harta karun. Atau kita sedang merebut kuasa? Atau kita merebut kedua-duanya.

Masalah orang Melayu yang paling besar ialah menguruskan kuasa. Bila kita berkuasa, kita cenderung untuk memegangnya selama-lamanya. Kita tidak peduli orang lain lagi.

Orang lain tahu - ini kelemahan kita. Jadi bagaimana mereka menjerat kita? Mereka memberi kita rasuah. Kita pula menggunakan wang itu untuk mengekalkan kuasa. Jadi, kita berkuasa, si pemberi rasuah pula menjadi tok dalang yang memainkan nasib kuasa kita.

Bukan lagi rahsia - apabila setiap kali ada pemilihan, ada orang itu dan orang ini menghantar wakil untuk memberikan wang sogokan untuk memilih. Tapi, bagaimana untuk membuktikannya? Orang yang menerima - tentulah sangat bodoh kalau melaporkannya. Orang yang memberi pula - tidak akan mengaku, kerana yang memberinya ialah orang lain.

Orang berkata, bahawa rasuah itu milik parti tertentu. Sebenarnya tidak. Rasuah milik mereka yang ada kuasa. Tidak berguna merasuah orang yang tidak ada kuasa. Pemimpin yang sedang kalah seperti ayam sabung yang kepenatan, tidak akan mengharapkan wang sogokan lagi untuk menentukan nasib kuasanya. Dia tahu tidak akan menang. Orang yang membantu memberikan dana juga tidak bodoh untuk melabur kepada ayam sabung yang patah tajinya.

Sebab itu - orang Melayu selalu gagal dalam menggerakkan dasar dan polisi. Ia tidak sampai ke tangan orang bawah kerana banyak sangat ketirisan. Ia perlu dibahagikan kepada mereka yang menyumbang. Prof Syed Hussin Al-Attas semasa hidupnya, banyak menulis mengenai hal rasuah. Seperti biasa, tulisan akademik hanya akan tinggal sebagai nota lama untuk disimpan di perpustakaan.

Orang Melayu - selagi tidak mampu menguruskan kuasanya, selagi itu tidak mampu menguruskan dirinya. Selagi tidak mampu menguruskan diri, selagi itu tidak akan mampu menguruskan kuasa.

Kalau aku bukan Melayu - tentu aku tidak akan segusar sekarang.

2 comments:

ajaq said...

berkatalah ....aku orang islam keturunan melayu. usah berkata aku orang melayu berugama islam.......

ziarah76 said...

kalau di utara, kalau orang tu bukan Melayu tp rupa ada macam melayu kemungkinan besar dia orang Siam.
hehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails