Yang Ikut

Sunday, 4 July 2010

Dari Adelaide ke Darwin - part 4

Reactions: 
Hari ini aku ke Charles Darwin University. Tahu siapa Charles Darwin? Itulah tokoh yang menyatakan asal manusia dari primat sebelumnya. Betulkah Charles Darwin berkata begitu, atau itu hanya dikatakan oleh pengikutnya sahaja. Anda patut membaca buku bagi hal ini. Aku tidak mahu bercerita hal itu. Aku ingin bercerita hal Darwin sahaja.

Sepanjang perjalanan dari bandar ke universiti, anda akan dapati rumah-rumah yang dibangunkan sama konsepnya dengan apa yang anda lihat di Malaysia. Ada rumah yang berdinding papan dua tingkat, atau rumah setingkat yang dindingnya di'plaster'. Memang, ia sebuah wilayah Asia. Tidak ada ciri-ciri Australia di sini. Kelihatan lebih Asianya dengan adanya pokok mempelam yang sedang berbunga, pokok asam, mengkuang, malah pokok petai angin pun ada di sini. Cuacanya memang seperti kita. Panas dan melekit.

Bagusnya, bas di sini percuma untuk pelajar. Tunjukkan sahaja kad pelajar, anda terus diminta duduk. Jadi, tidak perlu tiket. Jimat $2 dolar hari ini! Duit itu diambil dari mana? Itulah wang yang dicukaikan dari orang kaya bagi membantu orang susah. Bukan mencukaikan orang susah bagi membantu orang kaya.

Sebelum ke universiti, aku bersiar-siar di kedai cenderamata. Jangan harapkan apa-apa. Aku tidak membeli satu apa pun. Aku hanya menemankan beberapa rakan dari Malaysia yang datang berseminar. Motif aku hanya mengambil gambar. Ini gambar kedai cenderamata.
Ini pula lukisan aborigin - yang dikenali sebagai 'mandala'. Apa mandala? Itulah lukisan yang dilukis berulang-ulang. Lihat gambar itu. Ia seni orang asal di sini. Cantik dan memikat. Ini memang antara bidang aku ketika mengambil kelas lukisan dahulu.

Ini pula gambar beg bermotifkan mandala. Ia beg tulen buatan Australia. Ada sesiapa yang hendak membelinya? Datanglah ke sini.

3 comments:

hainur hapis said...

Assalamualaikum
thnks for sharing abg
sronok baca ALHAMDULILLAH

doakan kami di malaysia
moga abg sekeluarga
bersama rakan2 seperjuangan slmt di sana


doakan kami

ASSALAMUALAIKUM

blog abg ada di list :

http://blogkarkun.blogspot.com/

ihsan_huhu said...

aku mungkin nk apply kje sane r. tgh pk2 lg nih

ziarah76 said...

menarik sungguh pengalaman jenjalan camni...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails