Yang Ikut

Monday, 26 January 2009

Psikologi betis dan paha

Reactions: 
Hari ini kita bincang psikologi betis dan paha. Ia psikologi yang selalu dimainkan oleh peniaga 'gores dan menang'.

Dalam psikologi sosial ada istilah 'psikologi makan budi'. Ada juga konsep 'meminta paha, mahukan betis'. Aku sudah lupa istilah asalnya dalam bahasa Inggeris.

Bagaimana caranya.

Katakan sekiranya anda ingin meminta wang RM1 dari seseorang. Anda jangan terus meminta RM1. Itu pendekatan salah. Jadi, anda mintalah RM 10 dahulu. Mereka mungkin akan memberinya, atau tidak. Sekiranya seseorang itu telah memberikan anda RM10, ini bermakna anda boleh memulakan permintaan lain yang lebih kecil selanjutnya. Jadi mintalah pula RM1. Pasti dia akan memberikan anda RM1 tadi.

Sebabnya mudah. Orang tadi telah merasakan kehilangan RM10. Ia jumlah yang besar. Jadi apalah sangat dengan seringgit - jumlah yang lebih kecil. Sekiranya dia tidak mahu memberikan anda RM10 sekalipun, dia pasti tidak sukar memberikan RM1. Sebab dia merasa tidak begitu banyak kehilangan. Walaupun dalam kedua-dua kes, orang yang memberikan wang akan rugi juga.

Pendekatan ini selalu dimainkan oleh pemberi pinjaman wang. Mereka hanya mengenakan bunga dengan jumlah yang sedikit. Apalah sangat untuk membayar wang bunga RM3.50 kalau anda sudah membayar tunggakan RM 500.

Begitu juga ketika anda membeli barang. Misalnya telefon bimbit yang berharga RM1,000. Pasti nanti akan ada pujukan lain untuk anda membeli barang yang tidak berapa perlu misalnya casing, bateri ganti, atau aksesori lain yang lebih murah harganya. Ketika itu kita tidak begitu berfikir panjang lagi.

Ini juga kaedah yang selalu digunapakai kalau anda ingin menjadi 'negotiator'. Boleh juga kalau digunapakai untuk membeli barang. Tawar dengan jumlah angka yang 'tidak masuk akal' dahulu. Ia cuma angka bagi mengumpan jumlah sebenar yang anda inginkan. Jadi, orang merasa daripada memberikan jumlah yang besar, lebih baik memberikan jumlah yang sedikit.

Jadi apa kaitannya dengan gores dan menang?

Biasanya orang yang terlibat dengan gores dan menang akan datang ke rumah anda. Mereka biasanya akan meminta diri ke bilik air. Mungkin ada yang meminta secawan air sejuk untuk melepas dahaga. Ada juga yang meminta untuk ke dapur. Tidak kurang yang ingin menumpang solat di bilik tidur anda.

Semua ini adalah trick bagi membuka pemberian anda. Sekali anda mula memberi, anda akan terus memberi lagi.

Sekiranya anda membenarkan mereka masuk ke rumah dan kemudiannya membenarkan pula mereka ke 3 tempat yang dianggap sulit tadi, bermakna anda akan tewas dalam perundingan seterusnya.

Apa tidaknya. Anda telah membuka ruang kepada mereka untuk menggunakan sesuatu hak yang dianggap sulit dan strategik di rumah anda. Anda sudah kehilangan banyak hal yang besar.

Jadi, apalah sangat kalau kemudiannya mereka ini meminta anda untuk melakukan 'gores dan menang'. Ia hal yang kecil sahaja dibandingkan dengan yang tadi. Jadi tidak dapat tidak, anda tidak kisah membuka ruang untuk mereka menipu anda.

Jarang orang mahu memukul orang lain kalau tadinya sudah membuat kebaikan.

Bagaimana untuk mengelaknya.

Paling mudah - jangan biarkan orang tak dikenali memasuki walaupun seinci kawasan rumah anda. Apatah lagi ruang strategik lain. Dalam kata yang lain - jangan biarkan mereka mendapatkan jari anda, pasti paha pun mereka tidak dapat.

Kalau mereka sudah mendapat paha, pasti dia kemudiannya meminta betis pula!

Pesan ini juga sesuai untuk anak dara yang sedang dilamun cinta!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails