Yang Ikut

Monday, 22 June 2009

Terima kasih cikgu

Reactions: 
Jam 3.07 petang waktu Changlun. Aku baru sahaja selesai dengan aktiviti bersosial. Hari ini aku mengendalikan lagi bengkel "Kaedah Menghafal" di sebuah sekolah menengah di daerah Kubang Pasu. Tapi, nampaknya hari ini tidak berapa jadi amal pula bila mereka membayar untuk duit minyak kereta bagi kerja aku selama 2 jam. Tidak ambil, nanti orang kata aku sombong. Ambil, dah sah duit itu aku pakai!

Selain bengkel, aku jumpa sempat bertemu dengan seorang guru lama aku yang kini dah berusia. Setahun dua lagi dia akan pencen. Pernah jadi Penolong Kanan. Dia guru sejarah semasa aku di Tingkatan 6 dahulu. Dia sempat juga masuk duduk dalam bilik bengkel. Dia tak habis-habis memuji aku depan anak muridnya yang hadir dalam bengkel. Kami sempat berborak-borak banyak hal. Aku ceritakan pengalaman hidup aku. Dia pula ceritakan hidupnya.

Nampaknya, dalam banyak-banyak peluang yang ada dalam hidup, semuanya bermula dengan guru. Kita boleh jadi orang besar, ada isteri banyak, ada kereta mahal. Semuanya tidak akan bermula kalau kita tidak tahu kira dan membaca. Semuanya kerana guru.

Terima kasih untuk semua yang bernama guru.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails