Yang Ikut

Tuesday, 16 June 2009

Ini bukan cyber cafe baru

Reactions: 
Aku di Sungai Kerang. Jangan anda datang ke sini untuk mencari cyber cafe yang canggih. Ada dua buah cyber cafe di sini. Salah sebuahnya banyak tutup dari buka. Salah sebuahnya lagi cuma ada 4 buah komputer yang usang dan penuh dengan virus. Tetapi itulah yang terbaik kemudahan ICT yang ada di sini. Tidak ada pilihan lain.

Aku terpaksa juga menjenguk cyber cafe ini. Mesti. Aku perlu membaca e-mel, atau apa-apa berita lain yang penting. Kadang-kadang aku perlu memberikan respons kepada supervisor aku. Kadang-kadang perlu menjawab e-mel penganjur persidangan. Blog juga kadang-kadang kena jenguk. Blog kawan-kawan juga. Semua itu adalah perlu. Aku lakukan dalam celah-celah sibuk ke sana ke mari, berselang seli dalam hidup aku di Changlun, Sungai Kerang dan Kuala Lumpur.

Beberapa hari ini aku sedikit teruja kerana kajian PhD aku sudah termasuk dalam senarai WHO Global Action Plan 2008-2012. Aku harap satu hari nanti aku dipilih menjadi Setiausaha Agung PBB. Tapi, dalam banyak berkhayal itu, baru aku tersedar. Semua itu tak ada makna kalau kajian aku tidak siap, dan PhD aku terkantoi. Semua itu juga tidak ada makna bila setiap kali aku cuba menulis emel memohon geran dari mana-mana jabatan, mereka semua diam. Mereka bisu dan tidak memberikan apa-apa respons.

Aku tidak akan sesekali salahkan mereka. Mungkin mereka juga sedang mengalami masalah untuk mencari cyber cafe yang baik seperti aku. Atau mereka memiliki sesuatu yang lebih usang dari apa yang ada di Sungai Kerang.

Untuk warga Adelaide, teruslah merungut dalam kesejukan. Untuk merasa sedikit panas, pulanglah ke Malaysia. Untuk yang idamkan suasana lebih panas dan sentiasa akan panas, singgahlah ke bumi Perak!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails