Yang Ikut

Saturday, 6 June 2009

Kembali ke sekolah

Reactions: 
Minggu lepas aku kembali ke sekolah lama aku, Sekolah Menengah Jitra. Aku sengaja kembali ke sana untuk mengendalikan bengkel 'Kaedah Menghafal" untuk budak-budak sekolah. Banyak yang telah berubah. Bangunan sekolah yang telah berubah. Guru-guru juga telah berumur. Seperti aku juga.

Aku mula masuk ke sekolah tersebut tahun 1985. Masa itu masih budak sangat lagi. Kejayaan aku masuk ke sekolah itu dan tinggal di asrama dianggap kejayaan luar biasa. Tujuh tahun kemudian, pada tahun 1991 aku mengakhiri zaman persekolahan. Aku masih ingat banyak perkara. Masih terasa baru.

Rupa-rupanya tidak. Ia peristiwa lama dahulu. Pelajar paling tua dalam bengkel aku berumur 19 tahun. Maksudnya pada tahun 1985 mereka belum lahir lagi. Ibu dan bapa mereka mungkin belum bercinta lagi. Tahun 1991 mereka baru berusia 1 tahun. Masih bayi. Sekarang, mereka pula sudah ada misai. Dan aku pula yang berada di hadapan mereka. Bayangkan, berapa tuanya aku sekarang.

Sampai sekarang, aku masih membayangkan kalaulah aku dapat kembali ke usia silam. Aku fikir aku tidak mahu mengaji psikologi. Aku mahu menjadi ahli politik. Ia membuatkan anda memiliki kuasa, wang dan apa sahaja.

1 comment:

Abang Ben said...

Bro baguslah ko tak jadi orang politik.

Orang yang offer diri nak jadi pemimpin ni selalu binasa.

Eloklah jadi orang biasa.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails