Yang Ikut

Monday, 3 November 2008

Burnout

Reactions: 
23 hari sudah berlalu sejak balik dari Malaysia. 23 hari itu aku tidak berbuat apa-apa. Mungkin ini dikatakan 'minda monopaus'. Kadang-kadang ke universiti, kadang-kadang tidak. Pergi pun tidak membuat apa-apa hal yang besar. Ke library sesekali - itupun mencari sudut yang baik untuk tidur. Kalau ke ofis pun bukannya melibatkan dengan hal-hal pengajian, sebaliknya lebih kepada mesyuarat jabatan. Aku tidak pasti sama ada ini dah termasuk dalam kategori 'burnout' - 'EMOTIONAL EXHAUSTION -- DEPERSONALIZATION - REDUCED PERSONAL ACCOMPLISHMENT'. Tapi yang pasti - keadaan ini membuatkan otak tak dapat berfikir dengan baik - walaupun dalam keadaan normal pun otak tidak berfikir perkara yang baik.

Hari ini - genap setahun 18 hari aku singgah di bumi Kanggaroo ini. Sebenarnya, aku sampai ke Adelaide ini pun tak pernah dirancang. Angan-angan sebetulnya ke UK atau tempat lain di Upsalla University di Sweden. Tapi nampaknya hidup ini hanya tempat untuk bermimpi. Jadi atau tidak bukan hal kita. Jadi sampailah aku ke Adelaide ini. Bermula daripada menaiki pesawat MAS di KLIA, menaiki teksi ke rumah 3 anak dara di Onvingham, menumpang di rumah Kak Ton, sampailah duduk di rumah sekarang. Terima kasih kepada yang membantu dalam tempoh sepanjang ini.

Memandangkan 'otak sedang mandul', jadi aku stop dulu menulis. Nanti aku akan tulis spesifik pasal "Burnout' vs Engagement'.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails