Yang Ikut

Sunday, 30 November 2008

Apa ada di belakang rumah?

Reactions: 
Apa yang ada di belakang rumah? Maklumat ini tidak penting bagi orang yang biasa datang ke rumah aku, atau yang tinggal di Adelaide. Mereka sudah ada gambaran mengenai apa yang ada di belakang rumah. Tapi bagi orang kampung aku di Changlun, atau kawan aku Sdr Zul di Jitra yang biasa dengan pokok kelapa ternoda tupai dan buah mempelam didurjanai ulat, mereka tak dapat bayangkan apa yang ada di belakang rumah aku. Tak penting bagi kita tidak bermakna tak penting untuk orang lain. Jadi gambar-gambar ini 'special' untuk mereka sahaja.

Dahulu aku dah masukkan gambar bunga anggur, sekarang ini nampaknya anggur-angur ini dah mula membesar. Mungkin sebulan dua lagi aku boleh 'update' gambar anggur yang sudah berubah warna jadi 'grape'. 

Oh ya, kenapa agaknya di Perlis kita sanggup belanja besar untuk menanam anggur? Sedangkan buah anggur murah sahaja. Mengapa memaksa sesuatu yang bukan milik kita? Bukankah wang itu lebih baik untuk teroka teknologi padi atau buah-buah khatulistiwa lain - yang boleh menjadikan kita pengekspot. Atau susah-susah, gunakan wang untuk cipta teknologi penyaring akar serai. Sekarang ini penanam serai berskala besar mengeluh - walaupun menanam serai mudah tapi apabila sampai tahap penyaringan - kos buruh begitu tinggi kerana perlu dibuat secara manual.


Ini pokok 'aloe vera' - sama spesis seperti yang tumbuh di Malaysia. Biasanya kami pakai kalau ada anak yang demam. Sama seperti di negara kita juga.


Ini pokok-pokok yang isteri aku tanam. Antaranya pucuk bawang, daun silom, daun 'sup' dan serai. Itu sahaja yang boleh hidup. Pokok cabai melaka juga boleh tumbuh. Tapi biasanya akan mati bila tiba musim panas. Kurang air agaknya.

Ini gambar lukisan yang entah siapa melukisnya di bilik stor belakang rumah. Seperti lukisan aborigin melihat kepada bentuk-bentuk mandala yang terhasil.

1 comment:

Anonymous said...

tak lama lagi boleh lah kami pi petik buah anggur tu....

Mcintyre...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails