Yang Ikut

Wednesday, 26 November 2008

Berita apa pula ni?

Reactions: 

Ini berita apa ni? Suratkhabar Messenger apa pula? Sebenarnya itulah suratkhabar 'free' yang aku dapat setiap hari Sabtu. Kadang-kadang mereka campakkan ke atas tong itu, kadang-kadang mereka baling ke dalam pagar rumah.

Yang sebelah suratkhabar tu pula brosur promosi jual barang. Tiap-tiap hari ada. Macam-macam supermarket daripada Coles, Harvey Norman, IKEA, Designer Direct sampailah ke OfficeWork. Semuanya nak menggoda aku beli barang. Mereka tak tahu aku tak ada duit sangat. Tapi bagusnya - banyak kawan-kawan aku yang kerja edar benda ni. Boleh juga duit poket.

Tak jauh dari suratkhabar tadi ialah rumah yang aku duduk sekarang. Banyak kawan-kawan aku tanya berapa harga rumah, macam mana kehidupan di Adelaide ni. Sebenarnya tak banyak beza hidup di Adelaide atau di Kuala Lumpur. Yang beza sama ada kita ada duit atau tak ada. Din kawan aku tentu faham maknanya.

Rumah aku ini kepunyaan orang Greek. Rumah ini mungkin dah lama dibina. Mungkin sekitar tahun 1960-an lagi (aku agaklah). Di dalamnya ada 3 bilik, satu ruang dapur dan di belakangnya ada 'back yard'. Agak luas juga keseluruhan kawasan rumah ni. Dalam tradisi kita, 'back yard' mungkin tidak begitu ada. Tapi di kalangan orang Barat, mungkin sebab hendak 'privasi', maka 'back yard' digunakan untuk tujuan berehat, berparti dan mustahil lari daripada along. Tapi sekarang, 'back yard' ini hanya dijadikan tempat parking kereta anak aku (tak pasti berapa, mungkin 10 buah). Aku sewa rumah ni AUD 200 seminggu.


Jarak dari rumah aku ke bandar Adelaide lebih kurang 3-4 minit dengan menaiki bas kuning. Mungkin rumah aku antara yang terdekat dan termurah di kawasan Mile End ini. Di depan rumah itu ada 3 tong sampah - merah (rubbish), kuning (recycle) dan hijau (tumbuh-tumbuhan). Aku rasa di Malaysia kita tidak sebaik ini untuk asing-asingkan sampah. Masukkan sampah ke dalam tong pun mungkin sudah dianggap sangat bersopan. Setiap hari Rabu akan ada lori yang datang kutip sampah.


Ini kereta buruk aku. Aku beli AUD 200. Jangan pandang rendah. Aku ada 2 bijik kereta buruk macam tu. Di belakang kereta tu ialah 'garage' yang sepatutnya aku simpan kereta tu.

Kalau nanti nampak kereta tu berlegar-legar di Kuala Lumpur, jangan pula tak tegur. Mungkin akulah yang ada di dalamnya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails