Yang Ikut

Friday, 1 May 2009

Selamat berpesta warga kuli

Reactions: 
1 Mei 2009 - Selamat menyambut hari pekerja untuk semua warga manusia. Sesiapa pun anda, sebagai pemungut botol Coca Cola di tepi jalan sehinggalah CEO syarikat gergasi, anda adalah pekerja. Kita semua sama sahaja tarafnya. Bergelumang dengan cabaran untuk mendapatkan duit untuk makan. Setelah kekenyangan, kita terfikir hal-hal yang lebih besar lagi - hal tempat tinggal, kesihatan, harta yang membongkakkan dan segala macam perkara yang dikejar.

Sesiapa pun kita, kita adalah kuli pekerjaan. Kita mungkin berpangkat besar, kenal dengan segala macam manusia VIP - tetapi akhirnya kita juga kuli. Ada orang yang lebih besar mengarahkan kita. Setiap hari setiap saat. Hinggakan cuping telinga kita tidak sempat kesejukan. Kaki kita tidak sempat berlari dan mengejar. Tangan kita yang cuma ada dua seakannya tidak cukup untuk melunaskan permintaan dan arahan orang lain.

Kita mungkin dipuji dan dipuja, disalam dengan penuh hormat. Semuanya palsu. Yang memuji juga mungkin disebabkan dia diminta berbuat begitu oleh tuntutan pekerjaannya. Dia bersalaman juga kerana dipaksa oleh kerjanya. Kita juga perlu berlakon hebat dan besar, juga kerana tuntutan pekerjaan.

Apatah lagi - kita yang berpangkat kecil atau tiada berpangkat. Kita tentu akan disumpah seranah dan dimaki-hamun manusia dikenal atau tidak. Semuanya kerana pekerjaan. Yang memaki juga kerana itulah tuntutan pekerjaannya. Kita yang disumpah dengan carut-marut juga kerana itulah sebahagian daripada sifat kerja kita.

Manusia mungkin telah mula menjadi kuli setua peradabannya. Dahulu manusia menjadi kuli dengan berburu dan bercucuk tanam. Hari ini kita berkuli dengan tali teher, kemeja dan kasut kulit yang berkilat. Kita cuba menutupkan wajah-wajah kuli dengan pakaian jenama terkenal. Pada setiap hujung bulan, di hadapan mesin ATM, kita tahu betapa kita adalah kuli apabila mengharapkan ada wang yang masuk untuk membeli sekampit beras.

Jadi - untuk semua manusia - janganlah cepat merasa besar, bongkak dan takbur. Sesiapa pun anda, apa bangsa dan agama pun, kita semua adalah kuli. Kita hanya berhenti menjadi kuli setelah nyawa kita ditarik keluar dari badan, dan jasad ditanam di dalam bumi. Masa itu, akan ada kuli-kuli manusia lain yang akan menguruskan kita.

1 Mei - hari untuk semua warga kuli seluruh dunia. Tersenyum bangga dan berbesar kepala kita semua kerana kita dilahirkan untuk tugas menjadi kuli kepada dunia.

1 comment:

ihsan_huhu said...

cun la.. ade gk hari utk aku

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails