Yang Ikut

Tuesday, 5 May 2009

PhD itu kadang-kadang...

Reactions: 
Ada kurang dari 14 hari lagi aku akan balik Malaysia. Tidaklah ini juga berita yang menggembirakan. Aku tak ada banyak pilihan. Kalau ada pilihan, aku tak mahu balik. Atau balik dan tak datang-datang.

Mengaji PhD ini kadang-kadang bercampur baur antara bosan, gelisah, seronok dan 'entah apa-apa'. Bertindan di antara suka dengan tidak, bergaul di antara sangat teruja dan sangat menakutkan.

Tidak ada waktu yang ditetapkan. Anda boleh datang, anda juga boleh bercuti semahunya. Tidak ada siapa yang bertanya. Anda boleh rajin-rajin menulis, atau anda boleh juga melepak di kedai kopi setiap hari.

PhD ini apa lagi? PhD bukan sekadar dunia khayalan yang dibungkuskan dengan teori yang sulit, dan statistik yang payah, tetapi PhD juga ialah wang. Anda perlu menebalkan muka menghantar e-mel atau mencari mana-mana agensi yang sudi memberikan anda wang membuat penyelidikan.

Dalam semua perkara ini, aku cuma suka PhD kerana ia satu ruang untuk aku menulis. Itu sahaja. Yang lain-lainnya, aku tidak suka. Sehingga kini, sudah ada 4 tempat yang menerima tulisan aku. Satu untuk jurnal, 3 untuk persidangan. Aku tidak boleh menulis lagi tanpa ada data yang baru.

Oh, ada satu lagi. Aku bebas datang ke pejabat tanpa peraturan. Aku diberikan kunci. Datanglah tanpa perlu mandi, berus gigi, sikat rambut atau apa sahaja peraturan jengkel ciptaan manusia yang lain.

Pandaikah aku nanti kalau ada PhD? Tidak. Ia hanya dongeng ciptaan manusia.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails