Yang Ikut

Wednesday, 13 May 2009

Kita patut songsang

Reactions: 
Kurang dari seminggu lagi aku akan balik Malaysia. Tidak banyak perkara yang aku buat lagi di pejabat sejak kebelakangan ini.

28 May nanti, aku akan memulakan kerja-kerja tak berbayar aku. Aku mengendalikan kelas kaedah hafalan untuk sekolah lama aku. Kawan aku kata, ada lebih 30 orang budak lelaki. Aku tak tahu adakah mereka ini bermasalah atau tidak.

Bagi aku kalau mereka bermasalah pun, tidak mengapa. Aku juga ada banyak masalah di sekolah dulu. Kadang-kadang aku juga menimbulkan masalah. Bila sudah tua baru tahu yang apa yang kita buat waktu muda dulu banyak yang tak betul. Banyak yang songsang.

Tapi songsang itulah yang membuatkan kita survive dalam dunia nyata. Mana ada orang dalam dunia ini yang buat perkara yang betul semuanya.

Untuk dapat projek, kita kena bisik-bisik berapa banyak komisyen yang akan kita beri. Kalau ada apa-apa peluang, kita akan beritahu suku-sakat dan kaum puak kita dulu. Ketika kerja, kita selalu 'hilang' dan minum teh berjam-jam. Tapi, kalau gaji kita dipotong 5 sen pun, kita akan bising.

Yang kerja akaun, tahu banyak perkara macam mana nak kurangkan cukai yang sepatutnya dibayar. Yang kerja HR tahu macam mana hendak manipulasi undang-undang agar orang yang berkerja tidak perlu dibayar overtime. Yang kerja marketing tahu macam mana untuk ubah satu-satu produk semacam tak ada cacat dan cela. Semua ini hal songsang. Lebih teruk perbuatannya dari budak-budak nakal di sekolah.

Kita juga percaya banyak hal songsang dalam hidup - bahkan dalam beragama pun. Jadi songsang itu sudah jadi sifat manusia.

Cuba aku harap kapalterbang yang bawa aku balik tak akan songsang arah. Itu sahaja.

1 comment:

ihsan_huhu said...

"life will be boring if everybody is perfect"
-budak golden grove highschool dlm bas pg td-

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails