Yang Ikut

Sunday, 10 October 2010

Dunia kian tidak senonoh

Reactions: 
Sejak beberapa hari ini aku tidak begitu merasa untuk menulis.

Bagaimana pun, membaca berita suratkhabar hari ini, yang antara lain melaporkan satu berita pelik di Jertih.

Rumah gadis yang mengalami gangguan misteri yang menyebabkannya sering ghaib di Kampung Gong Nangka, Apal, dekat sini, diserbu ratusan penduduk selepas dua lelaki datang menawarkan diri merawat gadis itu mendakwa berjaya menangkap sembilan makhluk halus malam kelmarin.

Berita ini mendorong aku menulis. Bagi aku ini satu kejayaan besar.

Kejayaan menangkap 'makhluk halus' ini yang tidak kita ketahui sama ada ia ialah jin atau iblis, sesuatu yang jarang dilaporkan dalam buku akademik. Kejayaan luarbiasa ini hanya berlaku di Malaysia. Jarang saintis Barat yang terkenal dengan kehebatan mencipta peluru nuklear, atau kejayaan menerokai bulan, mampu menangkap makhluk halus.

Memang banyak dilaporkan tentang kewujudan hidupan lain, termasuk juga penemuan planet baru yang hampir mirip dengan bumi. Bagaimana pun, ia tidaklah begitu halus, kerana ada gambar-gambar yang ditunjukkan.

Kisah kejayaan bomoh ini menyebabkan cerita penyakit sebenar yang dialami gadis tadi dilupai begitu sahaja. Gadis tadi - yang seringkali hilang ketika senja dan dinihari tentu mengalami gangguan psikologikal. Inilah yang patut diselami. Menangkap 99 makhluk halus belum tentu menyelesaikan masalah.

Menjadi kerja wartawan pula, bukanlah melaporkan berita seperti ini. Ini alaf 21. Kalau ingin dilaporkan juga berita yang tidak membangun daya fikir ini, ada baiknya juga dilaporkan pandangan pakar apakah nama penyakit hilang di waktu senja dan dinihari ini. Sekurang-kurangnya masyarakat tidak disuapkan dengan berita aneh yang tidak ada hujung pangkalnya.

Mengapa gadis itu hilang pada waktu itu? Inilah waktunya manusia merasa sunyi akibat perubahan waktu. Kesunyian itu telah menikam jiwanya yang sakit. Sakitnya itulah yang patut diubati. Ada banyak doktor jiwa yang boleh menganalisis simptom seperti ini.

Kejayaan bomoh menangkap 9 makhluk halus bukan jawapannya. Kalau semua penyakit psikologikal ada kaitannya dengan 'makhluk halus' yang tidak kita tahu bentuk dan rupanya, bayangkan berapa banyak lagi makhluk halus yang harus ditangkap. Di seluruh dunia, ada beribu macam penyakit seperti ini. Bayangkan, makhluk halus yang hebat itu, yang tidak dapat dilihat dengan mata - yang mampu melarikan anak gadis di waktu senja dan dinihari - dengan begitu mudahnya dikurung di dalam bekas plastik.

Banyak cerita di negara kita semakin tidak senonoh. Dulu cerita sejadah sembahyang. Ada juga cerita pelepah pinang berwajah manusia. Sebab itu gamaknya, jangankan mencipta roket untuk ke bulan, mencipta enjin kereta pun kita tidak boleh.

2 comments:

mangkuk statik said...

Saudara fakirfikir, saya amat-amati kelihatan kurus kering sekeping je bagai saya. Kalau begitu, bolehkah saudara juga di labelkan sebagai "makhluk halus"?

ziarah76 said...

byk yg x senonoh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails