Yang Ikut

Tuesday, 5 October 2010

Jangan merasa diri bagus

Reactions: 
Sudah seminggu tidak menulis. Entahkan sibuk, entahkan tidak.

Sebahagian besar data kajian aku sudah dianalisis. Anda ingin tahu sesuatu.

Kajian ini melibatkan sampel pekerja Melayu, Cina dan India, serta bangsa lain yang berkerja sama ada di sektor awam atau swasta. Setakat ini, ada kira-kira 29 buah organisasi sudah dianalisis. Ada yang mempunyai ijazah, ada yang setakat sekolah menengah. Ada yang berkerja di syarikat besar, ada yang hanya syarikat kecil. Termasuk syarikat gergasi sehinggalah ke bengkel memperbaiki kenderaan.

Sebahagian dari topik kajian ini - pekerja diminta menilai prestasi kerjanya sendiri, sama ada sangat baik sehinggalah sangat buruk. Pada masa yang sama, ketua juga menilai pekerja terbabit.

Apa hasilnya?

Dari segi statistiknya - didapati orang yang menilai dirinya sangat baik - sebenarnya dinilai sebagai tidak berprestasi memuaskan oleh ketuanya. Sebaliknya, orang yang menilai dirinya biasa-biasa sahaja, sebenarnya dinilai sebagai sangat baik oleh ketuanya.

Apa implikasinya?

Sebenarnya, dalam hidup kita ini - kita mungkin selalu merasa diri kita bagus. Hakikatnya, orang lain yang menilai kita mungkin tidak begitu. Kita merasa diri bagus, sebenarnya belum tentu bagus. Sebab itulah gamaknya - kita selalu berasa tidak puas hati - mengapa kita tidak dinaikkan pangkat, sedangkan kita merasakan telah melakukan yang terbaik. Baik bagi kita, belum tentu baik bagi orang lain.

Keduanya - mungkin kita tidak faham apa yang dikatakan 'prestasi'. Kita mungkin merasakan kita sudah kuat berkerja. Tetapi, apa yang kita lakukan itu mungkin bukanlah apa yang diharapkan oleh majikan kita. Ada hal lain lagi. Jadi, ada baiknya, kita tanya balik majikan kita, apa yang mereka harapkan dari kita.

Tetapi - hakikat hidup ini begitulah. Kalau kita merasa diri sangat bagus, itu maknanya kita tidaklah bagus. Kita hanya terlebih 'perasan' sahaja.

2 comments:

ihsan_huhu said...

azam dari dulu dok kata dia hensem. aku lek2 je

mangkuk statik said...

berkata benarlah walaupun ianya pahit!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails