Yang Ikut

Friday, 29 October 2010

Mengapa remaja itu hilang?

Reactions: 
Sebelum ini, aku telah menulis hal betapa masyarakat kita kian lama kian tidak senonoh. Kisah bagaimana orang Melayu begitu cepat percaya dengan hal aneh dan tidak masuk akal. Seorang anak gadis yang sakit - yang selalu hilang - telah dikatakan dilarikan oleh jin. Akhirnya, para bomoh yang hebat telah datang menolong menangkap jin yang jahat tadi.

Jin sudah tertangkap - tapi anak gadis tadi hilang lagi. Setelah bertahan selama 15 hari, kini anak gadis tadi dikatakan telah
dibawa lari jin ke Gunung Jerai. Penemuan anak gadis yang hilang itu di Negeri Sembilan menutup cerita jin tadi. Ia tidak dilarikan jin ke Gunung Jerai di Kedah, dia pergi dengan sendirinya ke Negeri Sembilan.

Sebenarnya itu sebahagian masalah orang kita - orang Melayu. Tatkala orang lain sudah lama ke bulan, kita masih berfikir dengan cara songsang. Tentu itu bukan kes tunggal anak remaja mengalami sakit kejiwaan. Mungkin ribuan lagi. Sayangnya, kita tidak pernah menganggap ia sebagai 'penyakit'. Sebaliknya, ia menjadi mangsa jin dan orang bunian yang jahat.

Bagi aku - anak gadis itu sebenarnya sakit. Pada hemat aku, dia sedang mengalami depression atau kemurungan.
Baca untuk tahu simptomnya. Puncanya mungkin pelbagai. Sebab itulah dia patut dibawa berjumpa dengan doktor, dan bukannya bomoh. Doktor akan menyelidik latarbelakangnya. Dia mungkin ada konflik dengan keluarga, atau ada hal yang berat yang tidak boleh diceritakan. Kita tidak tahu apa yang sudah berlaku dalam hidupnya. Mungkin juga ada trait personaliti tertentu - misalnya neuroticisme.

Semua ini akan hanya diketahui kalau dibawa berjumpa dengan pakar. Sayangnya, dalam masyarakat kita - kita ambil mudah banyak perkara tidak mudah. Kita tidak merawat apa yang patut diubat. Kita membuat kesimpulan dengan cara yang aneh - mungkin itulah cara paling mudah yang dapat kita lakukan. Kita juga takut bertemu dengan doktor, kerana nanti akan dilabelkan sebagai 'tidak betul'.

Mungkin juga - ada ahli keluarga atau sahabat anda yang mengalami simptom psikologi tertentu. Jangan cepat percaya dengan alasan karut yang selalu diberikan. Ingat, dalam dunia ini, setiap hari orang dilanda sakit psikologi - mungkin sama banyaknya dengan sakit fizikal.

Memang benar, kedatangan pakar tradisional telah menyebabkan anak gadis tadi tidak hilang selama 15 hari. Tetapi itu mungkin bukanlah kerana jin tadi sedang meronta di dalam botol. Anak gadis mungkin telah pulih semangatnya buat seketika apabila ada orang memberikan perhatian terhadapnya. Dia juga mungkin percaya bahawa rawatan itu kembali menguatkannya.

Tidak semestinya rawatan itu yang memulihkan semangatnya. Kepercayaannya itulah yang menyebabkan dia ceria buat seketika. Tetapi masalah utamanya belum selesai. Masalah utamanya ada dalam fikirannya. 'Masalah' utama itulah yang telah menghilangkan keceriaannya - yang menyebabkan dia selalu ingin mengasingkan diri dari orang ramai.

Apa masalahnya? Mungkin dia seorang yang tahu. Mungkin keluarga dan sahabat karibnya juga tahu. Kita tidak akan pernah tahu.

Anak gadis itu mesti diubati secara rasional.

Menangkap 1,000 ekor jin lagi pun belum menjamin dia tidak akan hilang lagi kalau lain yang sakit, lain yang diubat.

4 comments:

Muhammad Teja said...

bebal

ihsan_huhu said...

siap boleh sms lagi ade katne hahaha

ainishamsi said...

dah agak.

Anonymous said...

berani plak dia duk kat kubur masa dia hilang...hahahaha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails