Yang Ikut

Tuesday, 12 October 2010

Update PhD - 2010

Reactions: 
Sejak kebelakangan ini - aku tidak aktif lagi menulis blog. Kadang-kadang terasa seperti tidak ada apa yang harus ditulis.

Bagaimana pun, aku merasakan yang 2 bulan ini aku agak produktif. Aku sudah siap menulis 3 kertas jurnal. Dua daripadanya sudah dihantar. Satunya, mungkin beberapa hari lagi. Aku harap, dengan adanya data baru yang akan sampai minggu ini, akan ada satu artikel lagi dapat disiapkan sebelum berakhirnya bulan November ini.

Bagusnya, menulis jurnal antarabangsa - kita tidak tertakluk dengan cara lama untuk menulis tajuk artikel. Tidak ada lagi tajuk yang sangat formal dan membosankan, seperti yang selalu ditekankan oleh pensyarah kita di Malaysia. Tidak ada lagi tajuk seperti "Hubungan di antara trait personaliti, tingkahlaku dan kepuasan kerja'. Tajuk seperti ini sudah menjadi aliran 'wajib' di Malaysia. Cara lama menulis tajuk ini tidak berlaku lagi dalam penulisan akademik moden di Barat. Kaedah menulis tajuk cara lama ini yang berlaku dalam penulisan sains sosial mungkin dipinjam dari sains tulen.

Kini, anda boleh menulis tajuk yang sedikit catchy. Aku telah menghasilkan tiga artikel - 1)Job characteristics: What can we learn from the East?, 2. Job demands, job resources and work engagement: Malaysian experience, dan 3. Psychosocial safety climate, work conditions and emotions in the workplace. Daripada ketiga-tiga artikel itu, aku kalau boleh akan ada yang sangkut. Kalau tidak, tidak tahulah bila pula aku akan dapat PhD ni.

Ada sesiapa yang nak sambung belajar dalam bidang Work Psychology atau Industrial & Organisational Psychology. Bolehlah emel aku.

1 comment:

ziarah76 said...

x aktif blog maka produktif jurnal...
maknanya tetap aktif menulis. hehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails