Yang Ikut

Wednesday, 15 July 2009

Aku perlu menulis

Reactions: 
Baru siap menulis sekeping lagi makalah untuk persidangan di Kuala Lumpur. Aku rasa inilah yang paling senang aku tulis. Sebab ditulis dalam bahasa Melayu. Tidak perlu upah editor semak tatabahasa. Tidak perlu tunjuk kepada penyelia sebab dia tak akan faham, walaupun aku tulis juga nama dia sebagai penulis bersama. Semuanya siap dalam masa dua hari.

Memanglah benar, persidangan ini tidaklah setaraf 5 bintang seperti persidangan di Sydney atau Darwin, tetapi aku merasa perlu munculkan diri. Sebabnya inilah peluangnya aku menyumbang sesuatu dalam dunia penulisan dalam bahasa Melayu. Kalau semua pakat-pakat tulis dalam bahasa Inggeris, sampai bila kita akan ada tradisi keilmuan kita sendiri dalam bahasa Melayu.

Lagi pula, aku memulakan dunia kerjaya aku sebagai penulis. Aku juga kadangkala menolong kerja-kerja editor. Jadi, aku perlu terus menulis. Hal PhD yang sedang berkeceramukan biarkan dahulu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails