Yang Ikut

Monday, 13 July 2009

Bersidang dan bersidang

Reactions: 
Sekarang ini aku di Sungai Kerang. Baru balik dari South East Asia Psychology Conference, Kota Kinabalu. 3 hari di sana. Inilah kali pertama dalam seumur hidup aku menyertai persidangan psikologi dan bercakap dalam bahasa Inggeris sepenuhnya. Sebenarnya ada juga yang bercakap bahasa Melayu, tetapi sebab kertas aku ditulis dalam bahasa orang putih, jadi tak sesuai pula bercakap bahasa Melayu. Lagi pula, ada beberapa kerat manusia bukan Malaysia dalam bilik itu.

Apa perasaan aku. Aku tidaklah berperasaan apa-apa sangat. Sebab aku pasti tidak ada orang tahu sangat pun bidang kajian aku ini. Ada la juga peserta yang cuba bertanya soalan. Terima kasih kerana memberi aku peluang menjawabnya.

Sebelum balik ke Adelaide, ada satu lagi persidangan antarabangsa di Kuala Lumpur. Gamaknya inilah kerja orang akademik. Asyik bersidang. Siapa yang faham apa yang kita tulis. Petani, penoreh, penjual ikan dan semua orang awam tak akan ambil kisah semua itu. Yang mereka ingin tahu, besok dapur akan berasap lagi atau tidak.

Maka terlenalah kita semua dengan bersidang, bersidang dan bersidang.

2 comments:

ihsan_huhu said...

kan bes jln2

Anonymous said...

Teringat kita masa sekolah kat Dato Wan Kemara & SMJ

dua2 mangkuk haram tak tau nak cakap english.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails