Yang Ikut

Friday, 27 February 2009

Update tanpa berita

Reactions: 
Lama tidak menulis. Sejak kebelakangan ini begitu sibuk. Sibuk menulis. Tapi bukan menulis blog. Cuma malam ini terasa lapang sedikit. Artikel kedua sudah siap. Tetapi untuk beberapa hari nanti, sibuk itu akan datang lagi.

Antara sebabnya ialah pertengahan May nanti aku akan pulang ke Malaysia untuk memulakan kajian besar berkaitan stress penduduk negeri Selangor. Kira-kira 530 penduduk di setiap daerah akan dikunjungi. Kalau ada pelajar universiti sekitar Selangor yang berminat untuk menjadi pembantu penyelidik, bolehlah hubungi fakirfikir@hotmail.com. Berikan nama dan universiti. Tentulah ada pembayaran untuk kerja-kerja sebegitu.

Sibuk itu juga kadang-kadang menyebabkan stress. Kadang-kadang sampai jam 3 pagi masih belum tidur. Sebab otak masih berfikir, tetapi buku tidak dibuka juga. Menulis pun tidak. Itulah stress. Siapa kata orang yang kaji stress tidak stress. Hah. Mungkin itu sebahagian dari kehidupan. Tetapi stress belajar tidak sama dengan stress berkerja. Stress kerja lebih teruk. Pengalaman kerja di Pulau Pinang, Kuala Lumpur dan Indonesia sama sahaja. Tidak lebih baik. Semuanya stress. Paling teruk ketika di Cijantung, Jakarta Timur. Kadang-kadang pergi kerja hanya untuk balik rumah.

Tetapi untuk beberapa hari ini aku terjumpa sesuatu di YouTube. Ia muncul ketika aku sesekali cuba menghilangkan stress. Aku mencari lagu rock kapak di zaman aku membesar. Terjumpa penyanyi Melissa yang dahulunya popular dengan Cinta Untuk Nabila kini dah jadi pendakwah. Itu hijrah yang sangat besar. Keluar dari dunia hiburan, masuk ke dunia yang lain. Aku tahu hal penyanyi itu terlibat dengan hal keagamaan sudah agak lama. Tapi tidaklah pula aku melihatnya memakai serban yang besar sebegitu. Tahniah untuk dia.

Mungkin, untuk menghilangkan stress ini kita juga perlu berhijrah. Itu cara yang paling baik.

Selamat berjumpa lagi. Moga aku tidak sibuk dan boleh terus mengupdate blog!

2 comments:

ihsan_huhu said...

fuh org rajin yg lepak kat komp barn kat uni

xdek muke org lain ke?

FakirFikir said...

Hanya orang rajin yang boleh jumpa orang rajin kat computer barn.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails