Yang Ikut

Saturday, 7 February 2009

Groupthink - penutup cerita politik Perak

Reactions: 
Ini perbincangan psikologi. Tidak ada kena mengena dengan hal politik walaupun bercerita isu politik. Anda juga digalakkan membaca 3 post sebelum ini bagi memahami jalan cerita.

Groupthink.
Pernah dengar konsep ini? Dalam bahasa Melayu ia didefinisikan sebagai 'pemikiran kelompok', - simptom yang berlaku di sekeliling kita setiap hari. Ia simptom yang menjadikan kita berasa kebal, tidak tergugat apabila berada dalam kumpulan dan akhirnya mengabaikan penilaian logik dalam membuat keputusan.

Untuk konsep, baca sini. (Nota ada pelayar yang menggunakan istilah 'fikir kumpulan' bagi menggantikan istilah 'groupthink'. Ada juga buku berbahasa Melayu memberikan terjemahan demikian. Istilah tersebut tidak begitu tepat dalam konteks psikologi. Istilah yang sesuai ialah 'pemikiran kelompok". Fikir kumpulan bermaksud kita berfikir mengenai kumpulan, dan ia tidak menggambarkan fenomena psikologi)

Sebagai contoh. Apabila berjalan kaki seorang diri di Lorong Haji Taib misalnya, kita berasa sedikit curiga. Takut-takut ada 'mat dadah', pondan atau pemuda Afrika menggangu kita. Sebaliknya kalau kita berjalan dalam kumpulan. Lagi besar lagi bagus. Misalnya 10 orang. Rasa bimbang sudah tidak ada. Sebab kita yakin kumpulan kita kuat.

Sebenarnya ia hanya mengubah perasaan kita sahaja. Ia hanya mengabaikan penilaian logik. Apalah sangat kekuatannya 10 orang itu. Kita mungkin terlupa ada 100 penagih dadah yang berkeliaran dengan senjata, 300 pondan di belakang bangunan, dan 5 orang pemuda Afrika mungkin lebih kuat dari 10 orang kumpulan kita.

Contoh lain - pelajar di asrama penuh sentiasa yakin akan lulus cemerlang dan mustahil gagal. Kerana dikelilingi pelajar pandai, mereka mungkin terlupa, hakikatnya ada juga kes pelajar yang gagal.

Itu contoh mudah. Dalam sejarah ada beberapa tragedi besar dikaitkan dengan simptom ini. Tragedi yang menyebabkan tenggelamnya kapal Titanic pada 1912 adalah kerana groupthink. Kapal ini dianggap paling hebat dalam zamannya. Ia paling canggih. Tidak mungkin pecah, tak mungkin karam.

Ketika dalam pelayaran, kapal ini sudah diingatkan adanya iceberg di hadapan oleh sebuah kapal lain. Sebanyak 6 ingatan diberikan. Kapal diminta untuk beralih arah dan kurangkan kelajuan. Tapi kerana yakin kapal itu kebal, semua orang tidak hiraukan amaran. Kapten Smith tidak percaya. Orang lain juga tidak percaya. Semua orang tidak mahu mendegar berita negatif, kerana ia sesuatu yang tidak mungkin. Yang selalu mereka dengar ialah kehebatan Titanic. Itu sahaja yang mereka dengar. Itu juga yang mereka mahu dengar.

Akhirnya kapal itu betul-betul berlanggar dengan ketulan besar 300 kaki iceberg.

Selepas berlanggar pun orang tidak percaya lagi. Orang tak berasa cemas pun. Tak ada usaha untuk menyelamatkan diri. Masa 1 jam diambil untuk mencari punca kerosakan. Kerana bagi mereka yang terpecah ialah iceberg, bukan kapal. Itu kapal paling hebat. Jangan ragu, jangan bimbang.

Bahkan apabila pasukan penyelamat tiba, penumpang menolak untuk turun ke bot penyelamat, kerana ia dianggap kecil dan tidak selamat berbanding Titanic.

Akhirnya Titanic karam, yang terselamat hanya beberapa.

Sebenarnya banyak lagi contoh lain soal groupthink ini. US kalah perang di Vietnam juga kerana hal ini. Mereka tersalah menilai kekuatan musuh. Mereka sangka tentera US memang kuat. Mana boleh tewas dengan Vietnam. Yang mereka baca hanya strategi dan senjata mereka, mereka tidak ambil tahu strategi Vietnam.

Contoh klasik lain ialah serangan tentera US ke atas Bay of Pigs di Cuba tahun 1961. Presiden Amerika hanya mendengar maklumat positif sahaja dari penasihatnya. Kononnya orang Cuba akan menyokong serangan mereka. Apabila berlaku serangan, tentera Amerika kalah. Mereka tersalah nilai kekuatan musuh.

Anda juga boleh membaca di google bagaimana groupthink menyebabkan roket Challenger meletup.

Apa yang hendak diceritakan ini.

Yang selalu kita dengar ialah kekuatan Pakatan Rakyat (PR). Yang selalu kita dengar akan ada wakil rakyat dari Barisan Nasional (BN) yang akan melompat ke PR. Itulah yang selalu dijadikan bahan bualan kedai kopi. Media massa pun bercakap hal yang sama. Itu juga yang diucapkan dalam retorik pemimpin PR dengan nada penuh yakin. Pemimpin BN pula bercakap hal yang sama dengan nada penuh bimbang. Hingga ada yang mencadangkan diadakan undang-undang anti lompat parti.

Kepercayaan itu semakin teguh apabila ada seorang Adun di Perak masuk Pakatan. Kepercayaan itu semakin kuat apabila 2 orang ahli parlimen di Sarawak keluar parti. Kepercayaan itu semakin kental apabila PR menang dalam dua pilihanraya kecil di Permatang Pauh dan Kuala Terengganu.

Hakikat - yang tidak kita dengar ialah akan ada orang PR yang menyeberang ke arah lain! Yang tidak kita dengar ialah orang PKR dan DAP yang menyongsang arah. Yang tidak kita dengar ialah strategi BN.

Mungkinkah simptom pemikiran kelompok itu telah menyebabkan pemimpin Pakatan hanya lebih menumpukan usaha untuk menarik orang lain ke parti mereka, tetapi terlupa untuk menjaga wakil rakyat sedia ada? Nanti kita tanya mereka!

Maka kita tutup isu kemelut politik Perak. Nanti kita bincang simptom psikologi yang lain pula.

5 comments:

RdhanZ said...

Tahniah kerana berjaya buat saya rasa segar dengan ulasan yang ilmiah seperti ini.

Kebanyakkan ulasan tentang isu Perak bersifat emosi, termasuk ulasan saya.

Terima kasih kerana mula menggilap fikiran saya dengan tulisan-tulisan seperti ini.

FakirFikir said...

Yang paling susah ketika menulis ialah untuk pastikan kita tidak ke kiri, dan tidak juga ke kanan :) Kemahiran yang lain boleh dipelajari, kemahiran untuk bersifat nuetral yang paling sukar.

K.A.M.K said...

Bro.. apa citer kisah terbakar kat Australia ni... update sikit..

BBC UK kepoh giler report setiap 30minit.. Teruk ker?

FakirFikir said...

Ha ha. Sorry Bro. Itu kat Melbourne. Jauh dari sini. Aku pun dengar orang cakap jer. Paper pun tak baca.

mangkuk statik said...

brape kali kau tengok balik cerita titanic utk research cerita ni? ngaku jer la beb!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails