Yang Ikut

Friday, 6 February 2009

Politik Perak : wisel sudah berbunyi

Reactions: 
Permainan sudah tamat. Pengadil sudah tiup wisel. Apa pun tafsiran anda, permainan sudah tamat. Ada orang mungkin berkata, perlawanan mesti dalam padang. Kalah menang mesti ditentukan dengan cara yang betul. Kalau politik seperti bolasepak, jadi kalah menang mesti dalam padang.

Hah. Jangan anggap kalah menang hanya kerana bermain dalam padang. Juventus hilang takhta liga untuk tahun 2004 dan 2005 kepada Inter Milan bukan kerana jaringan gol di padang. Mereka hilang kejuaraan liga di mahkamah. Bukan hanya hilang piala, mereka disingkirkan ke Serie B tahun 2006 juga oleh mahkamah.

Begitu halnya dengan hilangnya kerusi pemerintahan kerajaan Pakatan Rakyat di Perak.

Ada orang berkata politik itu kotor. Itu ayat pertama kita dengar kalau masuk kuliah sains politik. Kotor atau tidak, ia hanya persepsi. Tetapi begitulah caranya politik dimainkan. Seperti permainan ragbi. Kalau tidak kasar, itu bukan ragbi. Kalau tidak kasar mungkin itu bowling padang.

Jadi - jangan berasa susah hati jika anda berada di pihak yang kalah. Jangan juga cepat teruja kalau anda di pihak yang menang. Permainan memang sudah tamat. Tetapi permainan baru tentu akan bermula! Strategi baru juga tentu sedang diatur.

Nanti kita bincang pasal 'groupthink'. Simptom yang menyebabkan banyak orang jatuh merudum.

1 comment:

sumayyah_shahidah said...

politik itu dikotorkan oleh manusia yang berjiwa kotor..kesian politik, jadi mangsa...

secara optimis, kemenangan itu milik Allah. ada beribu hikmah kenapa kita diberi situasi begini..yang penting, berjuang xkan pernah berhenti...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails