Yang Ikut

Wednesday, 4 February 2009

Politik Perak 2: Checkmate!

Reactions: 
Sila baca post sebelum ini dahulu untuk faham konsep, sebelum baca yang ini.

Ini baru checkmate! 3 orang wakil rakyat Pakatan Rakyat masuk BN. Seorang lagi yang dahulunya masuk PKR kembali ke BN. Akhirnya Pakatan Rakyat hilang majoriti untuk tubuh kerajaan.

Inilah dikatakan checkmate. Siapa yang simpan strategi penting dan mampu kawal setiap 'tingkap' Joharinya dengan baik. Jangan biar ada orang curi masuk!

Sehingga blog ini ditulis, masih belum ada ulasan dari Menteri Besar Perak sama ada akan berlaku pembubaran dewan. Belum juga dipastikan sama ada BN akan membentuk kerajaan baru.

Politik ibarat bolasepak. Pilihanraya itu perlawanannya. Padang itu negerinya.

Ada pengurus, jurulatih dan pemain. Ada juga master mind. Ada penyokong fanatik. Ada yang hanya pandai kritik, tengok bola pun tak pernah.

Eh, siapa yang jadi bolanya? Siapa pula yang bayar tiket perlawanan?

Hah. Jangan beritahu apa yang kita tahu. Nanti tingkap Johari kita terbuka.

Apa pun, kita orang awam jangan masuk campur. Kita hanya boleh lihat, dengar dan rasa. Pada akhirnya, seperti dikata oleh buku; 'politik seni serba mungkin'. Atau bahasa mudahnya, politik adalah seni permainan. Tak lebih dari itu.

1 comment:

zainulm said...

Tue la hakikatnya kalu politik jadi alat mainan... ada yang dipermainkan,main-main, bermain atau pun termain....huhhhuh!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails