Yang Ikut

Saturday, 11 October 2008

Sembang kedai kopi

Reactions: 
Sebulan lebih sejak 28 Ogos berada di Malaysia, batas masa telah menyukarkan peluang untuk menulis. Beberapa kali cuba menjengahkan kaki ke kafe siber untuk merakamkan catatan pengalaman di Malaysia, tetapi nampaknya gagal. Tidak seperti wartawan yang perlukan 'tekanan' untuk melaporkan berita, tetapi menulis dalam blog kecil seperti ini tidak boleh ada tekanan. Ia akan membantutkan daya fikir dan deria rasa untuk menyusun ayat dan idea.

Tekanan itu nampaknya boleh didatangkan dalam pelbagai bentuk. Kesesakan jalan raya, pencemaran alam sekitar, bukit bukau yang ditarah sesuka hati, peningkatan kadar jenayah, merosotnya kuasa beli akibat kenaikan harga barang dan kecelaruan politik Malaysia pasca pilihanraya 2008 juga adalah sebahagian tekanan yang dihadapi. Semua ini mengganggu proses menulis. Cuma hari ini, setelah pulang semula ke Adelaide - kesempatan untuk menulis itu didapatkan semula.

Kepada semua pengunjung baik yang singgah sekali sekala, atau yang kadang-kadang tersesat masuk ke laman blog ini, diucapkan Salam Aidilfitri. Semoga Aidilfitri ini benar-benar merupakan satu sambutan kemenangan kita - walaupun hakikatnya kita tidak pernah menang pun dalam banyak perkara.

Kita kalah melawan hawa nafsu apabila nampaknya terpaksa berbelanja lebih besar di bulan Ramadhan untuk membeli juadah berbuka puasa. Kita juga kalah apabila terpaksa berboros untuk membeli pakaian baru bagi menyambut Aidilfitri. Sepanjang bulan Ramadhan itu kita lihat berduyun-duyun umat Islam memenuhi Jalan Masjid India dan pasaraya untuk membeli pakaian fesyen terbaru sedangkan pada masa yang saf masjid menjadi semakin pendek.

Bahkan kita juga seolah-olah menjadikan kemestian membakar bunga api dan mercun bagi memperlihatkan inilah bulan umat Islam. Apabila menjelang perayaan juga - kita lihat jumlah kemalangan jalan raya meningkat, seperti juga banyak yang ditimpa musibah letupan mercun. Jadi - apakah kemenangan yang kita rayakan itu - melainkan kegagalan kita menghayati makna puasa dan melawan hawa nafsu. Kita merayakan kegagalan kita sendiri.

Sepanjang di Malaysia itu juga, sempat beberapa kali aku berbual panjang dengan teman-teman lama di kedai kopi dengan pelbagai topik. Ada di antara mereka ialah wartawan, pelukis, pensyarah, doktor dan kakitangan awam. Namun, dari banyak topik yang diperbualkan itu nampaknya bukan lagi cerita Datuk Siti Nurhaliza atau Asamawi Ani, tetapi berkisar dengan kemelut politik tanah air. Pilihanraya nampaknya bukanlah penyudah kepada semua cerita dan dongeng politik.

Orang ramai masih tetap berbual-bual dengan kisah DS Anwar Ibrahim untuk mengubah kerajaan, selain tidak kurang yang sedang meramalkan apakah yang bakal dilakukan oleh pengganti DS Abdullah Ahmad Badawi dalam memulihkan semula kepercayaan rakyat terhadap Barisan Nasional dan UMNO.

Tidak juga kurangnya perbualan kedai kopi itu cuba menghuraikan betapa peritnya kehidupan rakyat dengan keadaan harga barang yang melambung, tambang pengangkutan awam yang kian meningkat dan harga petrol yang tidak mahu turun. Walaupun analisis kedai kopi itu tentulah tidak memerlukan fakta yang relevan dan teori yang munasabah, tetapi itulah persepsi umum masyarakat terhadap apa yang sedang berlaku di negara kita.

Masalah kesesakan lebuharaya menjelangnya cuti perayaan juga antara isu yang wajar diatasi. Kita sewajarnya kebingungan kerana tatkala ekonomi negara sedang dilanda ketidaktentuan, masih ramai yang mampu membeli kereta baru. Kebingungan kita bertambah kerana sesudah ada usaha melebarkan lebuhraya, kesesakan itu masih tidak dapat diatasi malah bertambah parah. Atau mungkinkah kesesakan itu berlaku kerana terlalu banyak tol di sepanjang lebuh raya itu? Mungkin sesekali boleh kita mencuba dengan meniadakan pembayaran tol setiap kali musim perayaan bagi menguji hipotesis tersebut. Mungkin nanti hipotesis itu mungkin gagal, sekurang-kurangnya telah mengurangkan beban raya pada musim perayaan.

Sebagai 'ahli parlimen' yang tidak pernah dipilih dalam pilihanraya, perbualan kedai kopi kami itu juga ada sesekali menyentuh mengenai iklan billboard promosi pelancongan Malaysia yang kini boleh kita lihat di mana-mana. Iklan tersebut memang menarik. Designnya bagus, ayatnya cantik. Memang memikat dan mampu menarik perhatian pelancong untuk mengunjungi tempat-tempat menarik yang ada di dalam negara.

Cuma peliknya iklan billboard itu juga memaparkan gambar wajah tiga tokoh utama pemimpin negara, kami bertanya apa pula relevannya gambar mereka itu dengan pelancongan Malaysia. Bayangkan begini, sebagai ahli politik, pemimpin itu boleh datang dan pergi. Bagaimana kalau tiba-tiba salah seorang daripada mereka tidak lagi menjadi menteri - bukankah pada akhirnya billboard itu bakal menjadi usang dan 'outdated'. Ia perlu diganti baru dan kosnya juga tentu bukanlah sedikit. Berapakah kos yang perlu ditanggung bagi menggantikan setiap billboard yang ada di sepanjang lebuhraya itu?

Jadi pada masa hadapan, perkara seumpama ini perlu juga difikirkan. Populariti memang sesuatu yang diperlukan oleh ahli politik. Tetapi wang rakyat juga tidak perlu dibazirkan dengan hal-hal yang seperti itu. Cukuplah dengan gambar pelancongan Gua Niah atau Zoo Negara jika kita hendak mempromosikan pelancongan negara. Sesuai dengan tujuan kita untuk berkempen pelancongan dan bukannya berkempen politik. Ikon politik sewajarnya berada dalam iklan yang lain.

Bukankah hal seumpama ini pernah berlaku sebelum ini apabila iklan billboard Kementerian Pengajian Tinggi nampaknya memaparkan gambar menterinya. Dan apabila tiba-tiba menteri tersebut tidak lagi berada dalam kabinet, bayangkan betapa banyak billboard baru yang perlu kita sediakan bagi memastikan iklan tadi tetap relevan.

Ya, begitulah Malaysia. Banyak cerita yang boleh kita selidiki lagi. Kita perlu singgah di kedai kopi untuk menganalisisnya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails