Yang Ikut

Friday, 1 February 2008

Selamat datang ke bumi kangaru

Reactions: 
Selamat datang ke bumi kangaru. Entah bagaimana agaknya kangaru ini boleh sampai ke bumi Australia ini. 

Sebenarnya makhluk yang menyembunyikan dua kaki depannya ini bukan hanya menetap di Australia, sebetulnya kangaru juga ada di Papua New Guinea. Aku pernah melihatnya di Taman Safari Indonesia lama dahulu. Saiznya kecil sedikit, sebesar seekor kucing. Tapi fizikalnya memang menunjukkan ia adalah kangaru.

Sekarang sudah menjangkau bulan Februari. Biasanya, bulan seperti ini semester baru akan dibuka. Maka ramailah pelajar-pelajar baru dari Malaysia yang akan berkelana ke bumi abrogine ini. Akan mengadaplah mereka dengan perubahan cuaca dan budaya. 

Berhadapan juga tentunya dengan masalah penginapan. Biasanya, kalau ada pelajar dari Malaysia yang bakal datang ke Adelaide ini, kami sudah dimaklumkan melalui sms. Itupun kalau pelajar tadi ada menghubungi sesiapa di bumi Adelaide ini, sama ada secara sengaja atau tidak. Seperti biasa, kami akan cuba membahagi-bahagikan rumah kami untuk ditumpang sementara. 

Bagaimanapun, bukanlah bermaksud 'kami' dalam konteks ini semuanya akan cuba menolong pelajar yang baru sampai ini. Ada juga yang banyak sok sek. Bukan salah juga mereka berbuat begitu, kerana hakikatnya kita ini manusia. Aku bernasib baik ketika sampai dahulu kerana sempat menumpang sekejap di rumah 4 anak dara sebelum kemudiannya menumpang di rumah pelajar yang lain. 

Namun untuk membayangkan bandar Adelaide ini semudah pekan Trong untuk mendapatkan rumah samalah seperti membayangkan menggunakan tangga kayu memanjat bangunan KLCC. Sekarang ini, bandar Adelaide tidak hanya merupakan tempat untuk warga tua Australia, tetapi juga dipenuhi manusia Greek, Itali, China, India, Vietnam dan segala macam. Menjadi Melayu di sini seperti sebutir permata di tengah gurun pasir yang luas.
Harga rumah sewanya juga tidaklah semurah bandar Arau yang cukup di antara RM180-250 sebulan. Rumah di sini rata-rata di antara AUD 250-350 seminggu bagi rumah bersaiz biasa, atau minima RM 750-800 seminggu. Jadi, kalau kita terasa ingin 'convert' sewanya dengan nilai ringgit Malaysia, maka memilihlah kita untuk menginap di bawah terowong di Jalan Pantai Henley selama sebulan. Tidak ada pilihan lain. Atau boleh jadi juga menginap bersama kangaru di Zoo Adelaide!


Selain hal-hal berkaitan tempat tinggal, soal halal haram makanan juga sangat penting. Memang di sini orangnya bersih. Tapi babi dijual di mana-mana. Banyak juga orang Arab yang berjanggut panjang. Tapi bukan semuanya Islam. Mungkin ada yang Yahudi, atau juga berfahaman Syiah. Jadi, sedikit sebanyak hal-hal berkaitan pengetahuan mengenai soal makan minum ini diambil kira. 

Ada pelajar kita di sini yang sudah membuat fatwa makan di Hungry Jack halal. Perlu ambil maklum, halal bukan sekadar tidak makan khinzir atau kura-kura, halal juga berkait dengan soal penyembelihan. Soal siapa yang memaklumkan yang makanan itu halal juga perlu diambil kira. Tidak semua orang layak menjadi saksi. 

Kepada mereka yang berhasrat datang ke sini, selain soal paspot dan tiket kapalterbang, ada baiknya bawa juga sebiji dua buku agama. Banyak hukum hakam yang tak perlu kita fikirkan di Malaysia perlu diambil kira di sini. Eh, makan kangaru boleh ke? Tanya seorang kawan. Aku pun terasa ingin makan, tetapi melihat perangai kangaru yang suka menyembunyikan anaknya dan kedua kaki depannya, terasa meloya pula. Tapi, untuk mereka yang ingin menjadi ibu yang baik, belajarlah dari kangaru. Dia menjaga anaknya dengan cara yang luarbiasa.

Kangaru. Inilah penduduk asal bumi Australia. Maka ada baiknya kita menghormatinya. Selamat datang ke bumi kangaru!

6 comments:

Anonymous said...

fuhlamak baru canggih upload gambar saja pun tak pa. tahniah !

Anonymous said...

pemancing

Anonymous said...

kalau nak saya tambah beberapa aplikasi mudah boleh jugak, tapi benda ni simple saja

pemancing

Pemancing said...

test test

isuzu_aizu said...

luqman dah besarrrrr. bestnye ade anggur dpn rumah. rumah ovingham ade jugak anggur, tp takde sape yang nak tgk kat blkg nun~

Anonymous said...

Nanti saya tengokkan anggur tu..hi hi..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails