Yang Ikut

Friday, 1 February 2008

Kembali menjadi kanak-kanak: Mimpi

Reactions: 

Kembali menjadi kanak-kanak adalah idaman bagi kebanyakan orang. Kanak-kanak tidak perlu berfikir banyak. Sekadar untuk makan, bermain dan tidur. Selebihnya, semua urusan adalah menjadi urusan siapa yang menjaganya. Aku tidak pasti sejauh mana aku melalui zaman kanak-kanak. 

Banyak ingatan yang telah dipendamkan ke alam tidak sedar. Apa yang pasti, dunia kanak-kanak kini dan dulu juga mengalami proses evolusi. Dulu, ketika masih kanak-kanak, di zaman pertengahan 70-an, kami begitu terangsang untuk menonton filem-filem ganas seperti "Combat', 'High Chaprall', "BJ & the Bear", dan yang mutakhirnya mungkin "Hero Lima". 

Filem-filem Melayu seperti "Panglima Harimau Berantai" juga tentulah menjadi idaman kami. Watak-watak utama filem Melayu ketika itu seperti E.D Osmera atau Husin Abu Hasan seolah-olahnya hero yang tidak mungkin dikalahkan. Sangka kami dari perspektif kanak-kanak, dunia ini hanya dipenuhi dengan watak hero, dan yang jahat selalunya akan mengalami kekalahan dengan sendirinya, atau bakal dihukum Tuhan.

Dari perspektif yang lain, menonton televisyen yang masih berlatarkan 'hitam putih' ketika itu juga sebenarnya satu keajaiban. Dalam satu kampung, seingat aku cuma ada 3 buah rumah yang mempunyai televisyen. Ketika itu, mereka masih menggunakan generator. Bayangkan, ketika rata-rata rumah masih menggunakan pelita minyak tanah, cuma yang kaya sahaja mempunyai generator. Biasanya bukanlah setiap malam kami boleh menonton. Banyak sebabnya.

Pertamanya kebenaran yang sangat sukar diperolehi dari orang tua, maklumlah kami akan bertandang ke rumah orang lain yang mungkin sangat meluat melihat kehadiran kami - kaum kanak-kanak. Keduanya, kadang-kadang apabila kami sampai ke rumah empunya televisyen itu, mereka sengaja tidak membuka televisyen. Membiarkan kami ternganga-ngaga di ruang tamu rumah mereka.

Apabila dunia semakin maju, kampung aku sudah boleh berbangga dengan senario kehadiran Bateri YUASA. Waktu itu jumlah pemilik televisyen semakin ramai. Salah seorang yang memilikinya ialah jiran rumah aku. Jadi, peluang aku menonton televisyen semakin besar. Rumah aku, seperti biasa tidak pernah berpeluang untuk menghadirkan televisyen ke dalamnya. Susah gamaknya hidup ayah aku ketika aku kanak-kanak dahulu. Sekarang baru aku tahu, perit juga menjadi orang tua yang membesarkan anak. 

Sekarang ini, dunia sudah berubah. Kita bukan sekadar memiliki televisyen, malah segala yang berkaitan dengan keseronokan hiburan telah menyemakkan ruang rumah. Tak mengapalah, sekurang-kurangnya anak-anak kita tidak menyusahkan kehidupan orang lain.

1 comment:

Anonymous said...

luqman dh bsr...hehehe
blog ni lg 'meriah'...kirm slm kt mak su

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails