Yang Ikut

Sunday, 10 June 2018

Bernafsu besar

Reactions: 
Di sebuah kedai buku, ku lihat tersusun banyak buku yang cuba mengajar manusia untuk menjadi cepat kaya. Aku teruja dengan idea menjadi kaya.

Tapi aku tak teruja membeli buku seperti itu. Apatah mengikuti kursus yang dikendalikan oleh pakar yang ada beberapa keping ijazah PhD daripada universiti tidak bernama.

Aku baru balik daripada sesi viva seorang pelajar. Cara menulisnya tergesa-gesa. Ideanya lompong dan lompang. Banyaknya sumbang. Kelihatannya ingin cepat dapat PhD lalu cepatlah dipanggil doktor.

Kerajaan PH juga baru sebulan menjadi pemerintah. Lalu tergesa-gesalah rakyat menyuruh dan meminta itu dan ini. Rakus.

Seperti juga mereka yang dilantik menjadi kerajaan. Mahu siapkan semuanya dalam 100 hari. Rakus juga sifatnya. Cuma ia mungkin beri manfaat.

Lalu aku lihat, manusia ini sebenarnya bernafsu dan rakus. Binatang mungkin sekadar bernafsu. Tapi tak rakus.

Lalu kerana itu sifat idealnya manusia, lalu aku kini perlu berlapang dada jika ada sesiapa pun juga, baik pegawai tinggi kerajaan atau ketua yang menjaga wang rakyat untuk tujuan beragama atau apa sahaja tujuannya, ada wang jutaan atau ratusan ribu dalam beg di rumah mereka.

Sesiapa pun kita, sama sahaja.

Kita rakus. Cuma sama ada kita ada peluang atau tidak.

Dan apa juga alasan yang diberi untuk mewajarkan wang itu disimpan - aku percaya. Seperti kata seorang politikus- kerana dia berkata begitu, maka saya percaya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails