Yang Ikut

Saturday, 26 September 2015

Adelaide - kita menyapa lagi

Reactions: 
Sudah genap sebulan aku kembali ke Adelaide. Ia bukanlah tempat terbaik, tetapi tempat istimewa dalam hidupku. Di sinilah aku mendapat PhD. Di sini juga aku bertemu dengan banyak guru akademik istimewa.



Sejak pulang ke Malaysia 4 tahun dulu, aku masih berpaksikan Adelaide dalam urusan akademik. Aku terus menulis bersama Prof Maureen Dollard. Dua jurnal diterbitkan sepanjang aku pulang. Satu daripadanya ialah jurnal nombor 6 dunia pada tahun lalu.

Pelajarku di Malaysia masih terus dibimbing Maureen. Kami menulis bersama.

Dua tahun lalu aku mendapat geran bersama dengan Maureen. Ia geran ARC yang dikejar ramai ilmuan Australia.

Aku juga terus menjadi panel pemeriksa tesis di University of South Australia. Jadi aku tahu perkembangan kajian di sini.

Jika ditanya mengapa aku pulang semula ke sini, dan bukan tempat lain, mungkin inilah jawabnya.

Aku sebenarnya masih berada di Adelaide, sekalipun jasadku di Malaysia. Aku mengajar dengan menggunakan pendekatan terkini dalam kajian kami di Australia.

Sebulan ini tidak banyak kejayaan yang boleh aku ceritakan.

Aku sekadar berjaya menyiapkan proposal grant penyelidikan.

Selebihnya aku sedang mencari semula diriku yang hilang.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails