Yang Ikut

Sunday, 7 June 2015

Ingatlah yang indah sahaja

Reactions: 
Saya cuba kembali menulis beberapa hari ini.

Seingat anda, berapa banyak perkara yang berlaku dalam hidup anda yang masih anda ingati, dan banyak mana pula sudah dilupakan. Clive Wearing mungkin bukan seorang yang bertuah kerana ia mengalami kerosakan otak, menyebabkan dia hanya mengingat satu-satu perkara beberapa saat sahaja. Kemudiannya lupa kembali.

Isterinya bertuah kerana Wearing tidak melupakannya, walaupun dia melupai nama anak-anaknya. Dia hanya tahu dia mempunyai anak, tetapi tidak tahu berapa orang dan siapa mereka.

Bagaimana pun, bekas pemain piano ini tidak melupakan cara bermain alat muziknya. Cuma dia akan terlupa bahawa dia sudah memainkannya beberapa saat selepas berhenti.

Jill Price seorang yang luarbiasa, salah seorang daripada 4 orang dalam dunia ini yang tidak pernah lupa. Dia dikatakan memiliki ingatan autobiograpy. Hebat bukan?

Orang mula sedar bahawa salah satu bahagian otak yang dinamai sebagai hipocampus berfungsi menyimpan ingatan apabila Henry Molaison yang telah dibedah otaknya tiba-tiba melupakan semuanya selepas pembedahan.

Tatkala Wearing malang kerana tidak mengingati apa-apa, dia sering tersenyum dan menyapa mesra orang yang ditemuinya kerana baginya orang tadi pertama kali ditemuinya. Sedangkan dia tidak tahu bahawa orang yang ditemuinya itu sudah duduk di depannya dan berbual dengannya agak lama.

Price pula malang kerana ingatannya itu mengingatkan semua perkara duka dalam hidupnya. Ia menyakitkan juga.

Jika diberi pilihan untuk kedua-duanya, jangan pilih kedua-duanya. Pilihlah untuk mengingati yang indah-indah dan melupakan semua yang pahit.

Aku sedang mencubanya. Aku sedang untuknya. Kerana aku juga mengingati hampir banyak perkara termasuk yang pahit dan melukakan.

Hidup ini adakalanya tidak perlu terlalu luarbiasa!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails