Yang Ikut

Saturday, 10 January 2015

Aku kembali di tahun 2015

Reactions: 
Selamat datang 2015 - walaupun sudah terlambat 10 hari.

Kepada pembaca, aku sebenarnya berangan-angan untuk terus aktif menulis. Tetapi kelihatannya aku kian malas. Aku tidak tahu apa yang sepatutnya ditulis. Tiada banyak hal yang patut aku tulis lagi dalam dunia tatkala semua orang boleh mengetahuinya daripada Internet. Kini orang boleh membaca di Facebook, Twitter, Wasapp dan bermacam-,macam lagi.

Banyak berita benar, walaupun sesekali dikatakan tidak benar yang tersebar. Ada pula berita palsu, tetapi dikatakan benar yang selalu tersiar. Ia dipercayai.

Aku tidak tahu sama ada apa yang aku tulis ini palsu atau benar, atau ia dipercayai atau tidak.

Jika ia palsu, ini bukanlah beritanya. Tetapi pemikiranku yang tidak terang. Jika ia dipercayai, adakalanya ia disebabkan oleh keupayaan menaakul pembaca itu sendiri, bukan penulisnya. Berita palsu dipercayai kerana pembacanya tidak mempunyai ilmu. Berita benar ditolak mentah-mentah kerana pembacanya juga tidak tahu hujung pangkal ilmu.

Jadi, pada akhirnya tidak semua perkara di dunia ini bersifat hakiki. Ia bergantung siapa yang menafsirnya.

Aku akan terus menulis 100 tahun lagi. Itupun jika aku masih hidup dan mampu menulis lagi.


2 comments:

Nizam Adzha said...

Harap-harap saudara terus aktif menulis di blog.

AnnA NoCah said...

As Salam
Lama tuan tidak menulis - kemana menghilang

Fizam
Sg Petani

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails