Yang Ikut

Thursday, 16 October 2014

Bajet 2015

Reactions: 
Saya tidak sempat mengikuti Bajet 2015.

Selain kenaikan BRIM yang saya tidak mampu memohonnya, saya tidak begitu tahu apa intipatinya. Cuma saya juga ingin tahu apa yang bakal dinikmati oleh penoreh getah yang setahun dua ini sedang teruk menderita.

Sekalipun kenaikan BRIM mungkin dapat dinikmati oleh penoreh getah juga, tetapi kalau dihitung secara mendalam, saya tidak fikir ia beri kesan yang banyak. Kenaikan kepada RM 950 sebulan, walaupun menggembirakan penerimanya, tetapi sebenarnya jumlah itu secara puratanya hanya RM80 sebulan. Ia lain kalau RM950 itu diberi setiap bulan.

Sedangkan dengan kos sara hidup yang kian meneritkan untuk kebanyakan penduduk luar bandar, dan warga kota yang susah, ia jumlah yang tidak banyak mengubah apa-apa.

Jumlah tol ulang alik dari Putrajaya ke Kuala Lumpur sebanyak RM 5 sehari. Jika diandaikan sebulan kita berkerja selama 20 hari, jadi kos tol sahaja sudah mencecah RM 100 sebulan.

Orang berkata, kalau miskin lebih baik naik motor sahaja.

Tetapi itu bukan jawapannya. Kita tidak boleh memaksa orang untuk tidak naik kereta semata-mata kerana miskin.

Bil api juga naik. Kenaikan bahan api, walaupun diistilahkan sebagai rasionalisasi subsidi, tidak membantu banyak orang yang sedang susah.

Apa yang boleh dilakukan.

Kita tidak tahu.

Mungkin ustaz yang tahu lebih banyak daripada kita.

Ahli politik juga bijak dalam banyak perkara.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails